عصر خودرو

در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان مطرح شد

افزایش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران در ۵ ماه امسال

نیاز کشور به ترانزیت کالا

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به نابسامانی در مبادلات تجاری طی دوران تحریم اشاره کرد و گفت که باید بتوانیم در بازارهای بین‌المللی سهم خود را مشخص کنیم.

افزایش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران در ۵ ماه امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج امروز در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان که با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار می‌شد با اشاره به اینکه در برنامه سوم توسعه تشکیل شورای عالی صادرات در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: علاوه براین قرار شد این اتفاق به همه استان‌ها تسری کند و در کنار این شورا کمیته‌های استانی شکل گیرد تا در راستای توسعه صادرات حرکت کنند چرا که توسعه صادرات نیازمند هدف‌گذاری است و به منظور پیشرفت در این مسیر باید موانع توسعه دولت برداشته شود و در بخشی که نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم آن‌ها وارد صحنه شوند.

    وی ادامه داد: باید تعریف کنیم که در کدام بخش می‌خواهیم خودمان را از دنیا متمایز کرده و در بازارهای بین‌المللی سهمی داشته باشیم. در حال حاضر هدف‌گذاری سالانه صادرات در سال 1395 حدود 50 میلیارد دلار تعریف شده است و در این مسیر حرکت می‌کنیم. 38 میلیارد دلار از این رقم مربوط به کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی، 5 میلیارد دلار مربوط به بخش کشاورزی و 7 میلیارد دلار مربوط به میعانات گازی است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از بزرگترین آسیب‌ها در دوران تحریم نابسامانی در مبادلات تجاری کشور بود، خاطرنشان‌ کرد: باید حقوق مردم در مناطق مختلف به ویژه مناطق مرزی رعایت شود، بنابراین به تازگی تصمیم گرفتیم تا بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای همچون لوازم خانگی، خودرو و... دارای نمایندگی رسمی باشند و ضمن داشتن شناسه، خدمات پس از فروش را به مشتریان عرضه کنند. این مسئله را نیز در کالاهایی همچون لوازم خانگی، پوشاک و تلفن‌همراه آغاز کردیم تا کالاهای سرمایه‌ای از طریق نمایندگی رسمی وارد شوند.

    خسروتاج همچنین به اهمیت مقوله ترانزیت در کشور اشاره کرد و افزود: مشاهده می‌کنیم که در بخشی از ترانزیت زمینه قاچاق فراهم شده است، اما نباید با این مسائل اساس ترانزیت را زیر سوال ببریم چرا که کشور نیازمند ترانزیت است.

    بر اساس این گزارش، در ادامه جاسم جادری استاندار هرمزگان با اشاره به وضعیت قاچاق به ویژه در مناطق مرزی ایران تصریح کرد: قاچاق از حالت عادی خارج شده است و ما باید بدانیم که ستاد قاچاق کالا و ارز به ستاد مبارزه با این پدیده تبدیل شده و بعضا این مبارزات همراه با اسلحه است. خیلی از روستاهای ما با قاچاق زندگی می‌کنند و چاره‌ای هم ندارند چرا که اقدامی به منظور تامین معیشت آن‌ها انجام نشده است.

    وی با بیان اینکه معیشت مردم در هرمزگان بر مبنای تجارت است گفت: به جز بندر عباس امکاناتی برای معیشت مردم در هرمزگان در نظر نگرفته‌اند و این یک ضعف بزرگ است، حتی در مورد سامانه گمرکی در استان نیز با توجه به اینکه برای 60 تا 70 درصد صادرات و واردات در هرمزگان انجام می‌شود سامانه گمرکی در مرکز و در دانشگاه‌ تهران برقرار شده و این یک مشکل بزرگ است که چرا ما به هیچ اطلاعاتی دسترسی نداریم.

    استاندار هرمزگان همچنین در مورد افزایش صادرات برخی کشورهای اروپایی به ایران اعلام کرد: شاهد افزایش صادرات برخی کشورهای اروپایی به ایران هستیم و در پنج ماهه نخست سال جاری صادرات آلمان به ایران 29 درصد افزایش داشته است و زمینه همکاری مشترکی بین ایران و سایر کشورها در حال افزایش است.

    برچسب ها