عصر خودرو

عربستان باید فریز نفتی را با کاهش داوطبانه تولید خود شروع کند

عصر بازار- عربستان با طرحی که در نهایت به سود کشورهای مصرف کننده نفت تمام شد، با افزایش عرضه نفت، میزان تولید نفت خام خود را از ۹ میلیون بشکه در روز در نوامبر ۲۰۱۴ به ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز در حال حاضر رسانده است.

عربستان باید فریز نفتی را با کاهش داوطبانه تولید خود شروع کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در 27 نوامبر 2014 که با حمایت عربستان و به منظور فشار بر تولیدکنندگان شیل نفت، مبنی بر عرضه بیشتر نفت با درنظر نگرفتن سهمیه های اوپک و با توجیه پر شدن جای خالی نفت تحریمی ایران و کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه صورت گرفت، منجر به آغاز روند سقوط قیمت نفت شد.

    نماینده عربستان در نشست اوپک اعلام کرده بود که اگر قیمت های نفت در حدود 100 دلار در هر بشکه باقی بماند، در آینده سیر تقاضای نفت به سمت تولیدکنندگان شیل نفت ها سوق پیدا می کند.

    از نوامبر 2014 تا امروز، افت شدید قیمت نفت و ثبات قیمت در رقم های زیر 50 دلار برای ماههای متوالی موجب شد که به طور متوسط 875 میلیون دلار در روز کشورهای تولیدکننده نفت ضرر کنند. از طرفی به همین مقدار (875 میلیون دلار در روز) کشورهای واردکننده نفت (مصرف کنندگان) سود کرده اند.

    از این ضرر متوسط روزانه 875 میلیون دلاری، سهم کشورهای عضو اوپک 711 میلیون دلار است که از این بین، عربستان با 225 میلیون دلار زیان روزانه، عراق با 95 میلیون دلار زیان روزانه، امارات با 75 میلیون دلار زیان روزانه و ایران با 48 میلیون دلار زیان روزانه مواجه شده اند. (این ارقام با احتساب میزان عرضه در طول دو سال اخیر و قیمت های نوامبر 2014 است)

    کشورهای مصرف کننده نفت نیز با ارزان شدن هزینه های انرژی دریافتی روزانه خود، به میزان ضرر کشورهای تولیدکننده سود برده اند.

    از میان مصرف کنندگان نفت، امریکا با 229 میلیون دلار در روز به طور متوسط بیشترین میزان سود از کاهش قیمت نفت را داشته است و چین با 215 میلیون دلار در روز، دومین کشوری است که از کاهش قیمت نفت سود برده است.

    کشورهای هند با 125 میلیون دلار در روز، ژاپن با 97 میلیون دلار در روز، کره جنوبی با 86 میلیون دلار در روز، آلمان با 55 میلیون دلار در روز، ایتالیا با 37 میلیون دلار در روز و فرانسه با 32 میلیون دلار در روز در رتبه های بعدی جدول سودآوران کاهش قیمت نفت در دو سال اخیر هستند.

    با بررسی شرایط عرضه بازار نفت می توان اینگونه گفت که در مجموع چیزی در حدود یک میلیون بشکه در روز از میزان عرضه شیل نفت ها در این مدت به خاطر کاهش قیمت نفت کاسته شده است. عربستان که پیش از این نیز با رعایت نکردن سهم تولید در اوپک، میزان تولید خود را افزایش داده بود، اینبار نیز میزان تولید نفت خام خود را از 9 میلیون بشکه در روز در نوامبر 2014 به 10.5 میلیون بشکه در روز در حال حاضر رسانده و این نشان می دهد طرح فریز نفتی که با هدف ثبات قیمت نفت در مرحله نخست و افزایش قیمت نفت در میان مدت مطرح شده، باید از خود عربستان با کاهش داوطبانه تولید روزانه نفت این کشور آغاز شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو