عصر خودرو

تحلیلی تازه از اثر افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا

آغاز محتاطانه اونس در پایان آگوست

عصر بازار: اونس طلا هفته جدید کاری را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد، اما این تنها آغاز کار فلز زرد در هفته‌ای بود که روند آن ممکن است با روند صبح دوشنبه بسیار متفاوت باشد. هر اونس طلا که روز جمعه روی قیمت ۱۱۳۳ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه -که آخرین روز ماه آگوست بود- تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۳۰ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جاری رقم خورده باشد.

آغاز محتاطانه اونس در پایان آگوست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند صبح دوشنبه نشانه‌ای از احتیاط معامله گران طلا در آغاز هفته جدید بود. افت 27 دلاری اونس طلا در هفته کاری گذشته و رشد 47 دلاری آن در هفته پیش از آن باعث تفاوت در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت شده است. در حالی که برآیند نظر کارشناسان حرفه‌ای در مورد روند بهای طلا در روزهای آینده «افزایشی» است، سرمایه‌گذاران خرد جهت‌گیری قاطعی در این مورد ندارند. در واقع آنچه در ساعات ابتدایی هفته کاری جدید جلب توجه می‌کرد، این بود که طلا با وجود آشفتگی اخیر بازارهای مالی، تحت‌تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که تقاضا برای فلز زرد را محدود کرده است، تحت فشار مانده بود و برای جبران سقوط 3/ 2 درصدی هفته گذشته به سختی تلاش می‌کرد. صبح روز گذشته رویترز گزارش داد که با وجود کاهش شاخص‌های سهام در بازارهای بین‌المللی، نگرانی‌های زیادی درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو وجود دارد. بر اساس این گزارش احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا طی ماه‌های آینده موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. این در حالی است که تحلیل‌های تازه‌ای در مورد نحوه اثرگذاری افزایش نرخ بهره در آمریکا منتشر شده است.


    گرچه باور عمومی این است که قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با کاهش روبه‌رو خواهد شد، ولی بررسی سابقه تاریخی سیاست‌های پولی فدرال رزرو نشان می‌دهد که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره با افزایش روبه‌رو شده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزینس لاین»، قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با افت 3/ 2 درصدی روبه‌رو شده است. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بر اساس این گزارش بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا همچنین موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال 2015 میلادی شده است. گرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره آمریکا با افت احتمالی روبه‌رو خواهد شد، ولی واقعیت چیز دیگری است.


    ممکن است قیمت طلا در ابتدا تحت‌تاثیر افزایش نرخ بهره با کاهش روبه‌رو شود، ولی این روند مانند یک چرخه است و پس از مدتی قیمت طلا بار دیگر با افزایش مواجه خواهد شد. گزارش سایت طلا می‌افزاید؛ ارزش دلار آمریکا نیز به همین صورت بوده و پس از افزایش نرخ بهره به‌طور موقتی با افزایش روبه‌رو شده، ولی پس از مدتی بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفته است.


    بررسی 3 مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی سال‌های گذشته درستی این فرضیه را تایید می‌کند. در سال 1994 میلادی فدرال رزرو نرخ بهره را از 5/ 3 درصد به 6 درصد افزایش داد. قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با رشد 5/ 4 درصدی روبه‌رو شده است. شاخص ارزش دلار نیز که در فوریه آن سال به بیش از 95 واحد رسیده بود تا دسامبر به کمتر از 87 واحد رسید. در سال 1999 میلادی نیز فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره را در جولای آغاز کرد و ارزش دلار که با افزایش متوالی روبه‌رو شده بود پس از 6 ماه بار دیگر به شدت کاهش یافت. در ژوئن 2004 میلادی نیز فدرال رزرو نرخ بهره را طی ژوئن تا دسامبر با یک درصد افزایش به بیش از 25/ 2 درصد رساند. قیمت طلا نیز در این مدت با رشد 11 درصدی روبه‌رو شد و شاخص ارزش دلار بیش از 9 درصد ارزش خود را از دست داد.

    برچسب ها