عصر خودرو

اساسی ترین مشکلات اقتصاد کشور چیست؟

عصر بازار- برخی از کارشناسان معتقدند، قاچاق، نبود تناسب نرخ سود بانکی باتورم ،اجرای نادرست قاتون هدفمندی یارانه ها و نبود شفاف سازی در مالیات از جمله مشکلات آسیب زننده به اقتصاد کشور است.

اساسی ترین مشکلات اقتصاد کشور چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر  قاچاق، نبود تناسب نرخ سود بانکی باتورم ، اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها و نبود شفاف سازی در مالیات از جمله مشکلات آسیب زننده در اقتصاد کشور محسوب می شود.

    برخی کارشناسان براین باورند که این معضلات آسیب‌های جدی بر اقتصاد وارد و در صورت حل نشدن آنها ، قطعا شاهد وضعیت بحرانی تری خواهیم بود؛ از این رو شناسایی و ریشه یابی منشأ اصلی این موضوعات می تواند گامی موثر در جهت پویا شدن اقتصاد کشور محسوب شود.

    در همین رابطه غلامحسین شیری کارشناس اقتصادی اظهار داشت: قاچاق بلای خانمان سوزی است که به جان صنعت کشور افتاده است، از طرفی مسئولان در حالی از کاهش 15درصدی  قاچاق کالا خبر می دهند که  همچنان شاهد واردات غیرقانونی  چندین هزار کالا به داخل کشور هستیم.

    به اعتقاد این کارشناس برخورد قاطعانه با مسببان و امحای کالاهای قاچاق به کاهش این معضل وجرم اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد. 

    وی افزود: افزایش نقدینگی در کشور  نیز سبب شده تا دلالی و ربا خواری روند صعودی به خود بگیرد،بر همین اساس، وظیفه دولت  سوق دادن این نقدینگی ها به سمت تولید, کشاورزی, صنعت و صادرات غیر نفتی است که پیرو آن در ایجاد شغل نیز  قدمی مثبت  برداشته خواهد شد.

    شیری در ادامه به نحوه پرداخت یارانه نیز انتقاد کردو گفت: نحوه پرداخت یارانه به افراد جامعه نه غلط است نه صحیح، با توجه به اینکه چند سال از قانون هدفمندی یارانه ها می گذرد، عده ای پرداخت یارانه را محکوم و عده ای آن را ستایش می کنند، در مجموع این قانون  اقدام مطلوبی است  اما به این  شرط که افراد محروم جامعه در اولویت پرداخت باشند.

    نبود شفاف سازی در مالیات مهمترین معضل اقتصادی

    علیرضا خسروی کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر برخورد دولت با معقوله قاچاق آنطور که بابد جدی نیست،حتی در رابطه با موضوع قاچاق مناطق آزاد،  وزارت صنعت و گمرگ نظرات متفاوتی دارند.

    این کارشناس افزود:باید برای برخورد با این پدیده یک نظام هماهنگ ایجاد و هر نهادی وظایفش مشخص شود.

    وی به معضل سود تسهیلات بانکی نیز اشاره کرد وگفت:این تنها مشکل سیستم بانکی کشور نیست بلکه بانکها برای کسب سود آوری بیشتر، به بنگاه داری روی آورده اند که این خود نگران کننده است.

    خسروی به حوزه مالیات نیز اشاره کرد و گفت: ساماندهی این بخش نیز گویا به فراموشی سپرده شده، در شرایط کنونی  مشخص نیست که چه اشخاصی مالیات می دهند و چه اشخاصی از پرداخت مالیات فرار می کنند.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مسئولان مربوطه تنها به ارائه گزارش  150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اکتفا کرده اند اما، هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام نمی دهن.

    وی در پایان گفت: تا زمانی که مالیات ساماندهی نشود اتفاق خاصی در بهبود شرایط اقتصادی رخ نخواهد داد از این رو با شفاف سازی  در اخذ مالیات، بودجه های عمرانی پرداخت و شناسایی افراد برای پرداخت یارانه ها به آسانی  صورت می گیرد.

    واردات اقلام سنگین از طریق جمع آوری کارت های پیله وری

    محمد رضا غفوری دیگر کارشناس اقتصادی نیز گفت: قاچاق کالا از کمترین تا پرمصرف ترین کالاهای مصرفی به راحتی انجام می شود و این در حالی است که در کشورهای دیگر به شدت برای مبارزه با قاچاق برخورد می شود.

    وی تصریح کرد: برخی افراد از طریق  شهرهای مرزی، با استفاده از کارت های پیله وری به واردات اقلام سنگین مبادرت می ورزند و حجم قابل توجهی از کالاها توسط این اشخاص وارد کشور می شود.

    این کارشناس در پایان در خصوص اخذ مالیات از نهادهای مختلف کشور بیان کرد: اقدامات خوبی در چند سال گذشته در ارتباط با بحث شفاف سازی مالیاتی انجام شد اما آیا اخذ مالیات صد در صد در تمامی نهادهای دولتی انجام شده است؟ هنوز نهادهایی وجود دارند که شفافیت مالیاتی ندارند و دولت باید مالیات واقعی را از آن ها اخذ کند تا نظام  اقتصادی کشور مسیر درستی را پیش رو بگیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو