عصر خودرو

پیروزبخت اعلام کرد:

ایران ۱۰قلم کالای صادراتی را با استاندارد عراق می‌سازد

عصر بازار- براساس تفاهم همکاری بین ایران و عراق، تولید ۱۰ قلم کالا مطابق با استاندارد کشورعراق و بدون دخالت شرکت‌های بازرسی غربی انجام می‌گیرد.

ایران ۱۰قلم کالای صادراتی را با استاندارد عراق می‌سازد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، نیره پیروزبخت در جلسه‌ای با حضور سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق در خصوص استاندارد 10 قلم کالای صادراتی ایران به کشور عراق، اظهار داشت: در تفاهم نامه‌ای که با گروهی از کارشناسان استاندارد عراق به امضا رسید تعدای از کالاهای صادراتی را مشخص کردیم تا با استاندارد کشور عراق تولید شود.

    وی با اشاره به اینکه بدنبال این بودیم که تفاوت استانداردهای دو کشور مشخص شود، افزود: از این طریق می‌توانیم استانداردهای کشور عراق را به تولید کننده و صادر کننده خود اعلام کنیم تا بر اساس آن کالا به این کشور صادر شود.

    رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه کالاهای اولویت صادرات به کشور عراق شامل 51 قلم کالا است، افزود: لیست 51 قلم کالا را کشور عراق برای ما فرستاد که در فاز اول تعیین استاندارد 10 قلم کالا را با طرف عراقی رد و بدل کردیم و مابقی کالاها در فاز دوم انجام می شود.

    پیروزبخت بااشاره به امضای یادداشت تفاهم بین ایران و عراق در این بخش اظهار داشت: شرایط استاندارد بین دو کشور در این تفاهم نامه مد نظر قرار می‌گیرد و از این پس با استانداردهای کشور مقابل کالاها در ایران تولید می‌شود.

    وی با بیان اینکه دو موضوع عمده بین ایران و عراق وجود دارد که باید در مذاکرات حل شود، افزود: مورد اول حضور شرکت‌های بازرسی اروپایی است و تفاوت‌هایی که بازرسی‌های ما و عراق در حوزه این شرکت‌ها با آن روبرو هستند.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: این شرکت‌ها از طریق مناقصه در عراق انتخاب می‌شوند و این در حالی است که شرکت‌های بازرسی ایران از سوی سازمان ملی استاندارد و بدون مناقصه مورد تایید قرار می‌گیرد. مسئله دوم تفاوت بین برخی مقررات استاندارد اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی است که گاهی باعث می شود نتوانیم خود را با آن‌ها هماهنگ کنیم.

    وی افزود: در مباحثی مانند استاندارد خودرو بحث استانداردهای حوزه خلیج فارس مطرح شده که امیدوارم بتوانیم در همین کارگروه استانداردهای مرتبط به خودرو را نیز هماهنگ کنیم. در زمینه استانداردهای خلیج فارس بحث کشور عربستان مطرح است که رابطه سیاسی خوبی با ایران ندارد و ممکن است مشکلاتی بین ایران و عراق از لحاظ استاندارد خودرو ایجاد شود.

    همچنین سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق در خصوص ممنوعیت واردات سیمان ایران به این کشور گفت: ما سعی کریم برای حمایت از تولید کننده داخلی خود، واردات  سیمان را محدود کنیم که این سیاست دولت عراق در این زمینه بوده است.

    وی افزود: در حال حاضر واردات سیمان از ایران تنها در صورت دریافت مجوزهای خاص از ارگانها و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌گیرد.

    سلمان الجمیلی در خصوص تولید آجرهای ایرانی، تصریح کرد: آجرهای تولیدی ایران مشکلاتی دارد البته در گواهی استاندارد مشکلی نیست اما نمونه‌های تست چیز دیگری را نشان می‌دهد.

    برچسب ها