عصر خودرو

دستاورد نفتی روحانی از سفر به ینگه دنیا چه بود؟

عصر بازار- هفدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها (نم) و سفر رییس جمهوری به نیویورک، دو رویداد مهمی بود که در هفته گذشته رخ داد. در این رویدادها،علاوه بر مباحث سیاسی،موضوعات اقتصادی نیز مورد توجه، تاکید و بحث کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت و سران کشورهای مختلف بر همکاری بیشتر در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله انرژی،بانک و.... تاکید کردند.

دستاورد نفتی روحانی از سفر به ینگه دنیا چه بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن‌روحانی، رییس‌جهور کشورمان که در طول هفته گذشته دیدارهای متعددی با سران کشورهای مختلف برگزار کرد، بخشی از مذاکرات خود را به مباحث حوزه انرژی اختصاص داد، مذاکراتی که مروری بر آن‌ها، خط مشی همکاری بین‌المللی در این حوزه را در آینده روشن می‌کند.

    هفدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها (نم) که ٢٧ و ٢٨ شهریورماه  در جزیره مارگاریتا در ونزوئلا برگزار شد، با دیدارهای حاشیه ای درباره تحولات قیمت و بازارهای جهانی نفت خام همراه بود.

    در این نشست ریاست جنبش غیر متعهدها ازسوی روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا منتقل شد و روحانی با اشاره به موضوع کاهش طولانی مدت قیمت نفت و آثار آن بر اقتصاد بین‌المللی، گفت: ثبات بازار، قیمت عادلانه و نیز سهم منصفانه تولیدکنندگان نفت تضمین کننده منافع پایدار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی است.

    آمادگی ایران برای انتقال تجربه های خود در زمینه انرژی به اکوادور

    روحانی در نخستین دیدار خود که روز شنبه، 27 شهریورماه در حاشیه هفدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها با رئیس جمهوری اکوادور داشت، تاکید کرد: ایران به طور کامل آمادگی دارد تجربه‌های و توانمندی‌های خود را در حوزه های علمی، فناوری و انرژی در اختیار کشور دوست خود اکوادور قرار دهد.

    وی به نشست آینده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در الجزایر اشاره کرد و گفت: بی ثباتی و کاهش قیمت نفت به ضرر همه کشورها و به ویژه تولیدکنندگان نفت است و تهران از هر اقدامی در جهت ثبات بازار و بهبود قیمت نفت که مبتنی برعدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه برای کشورهای تولیدکننده نفت باشد، حمایت خواهد کرد.

    حمایت و همکاری‌های نفتی الجزایر با ایران

    دیدار بعدی رییس جمهور در حاشیه هفدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها با وزیر امور خارجه کشور الجزایر بود. وزیر انرژی این کشور آفریقایی چندی پیش با بیژن نگنه در تهران دیدار و گفتگو کرد. دیداری که حکایت از حمایت و همکاری‌های نفتی الجزایر با ایران داشت.

    در این دیدار روحانی با اشاره به اجلاس آینده تولیدکنندگان نفت در الجزایر و با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت عادلانه برای آن، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری و تعامل نزدیک، گام‌های موثری همسو با تامین منافع جمعی برداشته شود، بی‌تردید در شرایط کنونی منطقه، تقویت رایزنی‌ها و همکاری نزدیک می‌تواند در حل و فصل مسائل تاثیرگذار باشد.

    تمایل ایران برای گسترش همکاری‌ها با ترکیه در بخش‌ انرژی

    بر اساس این گزارش رییس جمهور پس از اتمام هفدهمین نشست سران جنبش غیر متعهدها  برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک شد و در دیداری که روز سه شنبه 30 شهریورماه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه داشت، گفت: آماده‌ایم تا روابط خود را با آنکارا در همه بخش‌ها از جمله حمل و نقل، صنعت و انرژی توسعه دهیم.

    استقبال ایران از فعالیت شرکت‌های نروژی در حوزه انرژی خود

    روحانی چهارشنبه ٣١ شهریورماه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گفت: ایران از همکاری و فعالیت شرکت‌های نروژی در حوزه انرژی و دیگر بخش‌های اقتصادی خود استقبال می‌کند.

    آمادگی ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان

    رییس جمهور همچنین در عصر چهارشنبه 31 شهریورماه در حاشیه نشست مذکور در دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان، با بیان این که ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان آمادگی دارد، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی و فرهنگی نیز همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

    فرصت برای سرمایه‌گذاری توکیو در بخش انرژی ایران مهیاست

    روحانی در روز چهارشنبه 31 شهریورماه  دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز با استقبال از سرمایه گذاری و همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری از جمله حوزه بهداشت و درمان و فعالیت‌های علمی و محیط زیست با ژاپن گفت: اکنون این فرصت مهیاست که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

    برچسب ها