عصر خودرو

جست‌وجوی کارت‌های ۵۰ میلیونی

عصر بازار- ثبت‌نام دریافت کارت‌های اعتباری۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی از پنجشنبه شروع شد؛ اما برخی شعب از عدم ابلاغ بخشنامه خبر می‌دادند. طرح ویژه دولت برای اختصاص کارت‌های اعتباری ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی از اول مهرماه آغاز شد و با وجود تاکید بانک مرکزی مبنی بر همراهی و همکاری تمام عیار بانک‌ها برای اجرای موفق این طرح، اما سیستم بانکی باز هم پا پس کشیده است.

جست‌وجوی کارت‌های ۵۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه اعتماد، دستورالعمل از سوی بانک مرکزی 14 روز است که ابلاغ شده؛ اما شعب بانکی و کارکنان آنها می‌گویند که باز هم منتظر بخشنامه و دستورالعمل اجرایی از سوی بانک مربوطه خود هستند. همین امر، منجر به سرگردانی مردم از این شعبه به آن شعبه، آن هم برای دریافت کارتی که قرار است کالا و خدمات مورد نیازشان را تامین کند، شده است. بانک مرکزی در بخشنامه ابلاغی کارت مرابحه که 18 شهریورماه به بانک‌ها به صراحت اعلام کرده بود: «خواهشمند است دستور فرمایید برای اتخاذ تدابیر و مقدمات لازم، مراتب به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک‌/ موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت دقیق و موثر به عمل آید؛ به نحوی که حداکثر تا تاریخ 1395/7/1، عرضه کارت‌های اعتباری مرابحه در سطح شبکه بانکی کشور در چارچوب دستورالعمل موصوف امکان‌پذیر باشد. در خاتمه، لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری این بانک ارسال شود.»

    این تاکید و تصریح یعنی درست عکس همان چیزی که در نخستین روز اجرای این طرح، شعب بانکی از آن خودداری کرده و مردم را سرگردان کردند. گزارش میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که برخی بانک‌ها، کلا پای خود را از اجرای این طرح کنار کشیده و شعب آنها هم به صراحت اعلام می‌کنند که این بانک، از اجرای طرح کارت‌های اعتباری کناره‌گیری کرده و آن را اجرا نمی‌کند. خبرنگار مهر در تماس تلفنی با دو شعبه یکی از بانک‌های خصوصی، مطلع شد که این بانک قصد ندارد صدور کارت اعتباری مرابحه را اجرایی کند. یکی از کارمندان این بانک اعلام کرد: کارت اعتباری 10 میلیون تومانی متعلق به خود بانک، در مقابل سپرده چهار میلیون تومانی اجرایی خواهد شد و در مجموع، این بانک به ارایه کارت اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی بانک مرکزی وارد نخواهد شد. یکی از کارمندان شعبه دیگر این بانک نیز اعلام کرد: بانک ما هیچ برنامه‌ای برای ارایه کارت‌های اعتباری 10، 300 و 50 میلیون تومانی ندارد. در این میان برخی مردم قصد داشتند تا با دریافت کارت اعتباری به خصوص در مبالغ بالا، آنها را نقد کرده و از مبالغ نقدی آن استفاده کنند. اما دیروز بانک مرکزی این راه را برای سوءاستفاده‌کنندگان سد کرد و اعلام کرد که نقد کردن این کارت‌های اعتباری ممنوع است. در بخشنامه ابلاغی دیروز بانک مرکزی به بانک‌ها آمده است: «نقد شدن مبلغ اعتبار کارت‌های اعتباری نزد پذیرنده‌ها به دلیل اینکه موجب انحراف موضوع از کارکرد اصلی و اهداف متصور بر آن می‌شود، مطلقا ممنوع است. »

    برچسب ها