عصر خودرو

نماگرهای بورس قرمزپوش شدند

تکاپوی حقوقی‌ها برای تهاتر سود سهام

عصر بازار: بازار سهام در سومین روز معاملاتی این هفته درحالی به کار خود پایان داد که با تکاپوی برخی حقوقی‌ها برای شناسایی سود سهام و تهاتر آن از طریق معاملات کد به کد با شرکت‌های تابعه بود این در شرایطی است که بازار همچنان با معاملات کم‌حجم و رکود سنگین مواجه است.

تکاپوی حقوقی‌ها برای تهاتر سود سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه)، 9 مردادماه 94 با ریزش 241 واحدی به عداد 64 هزار و 225 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز این بازار با افت 95 واحدی رقم 25 هزار و 389 واحد را تجربه کرد، شاخص سهام آزاد شناور اما با 391 واحد کاهش به عدد 72 هزار و 288 واحد دست یافت، همچنین شاخص بازار اول با ریزش 177 واحدی به رقم 45 هزار و 486 واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با 481 واحد افت به 137 هزار و 516 واحد کاهش یافت.

    گفتنی است شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز این بازار با 4 واحد کاهش،‌ عدد 730 واحد را تجربه کرد.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بازار سهام به 91 میلیارد و 776 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به‌دست شدن 499 میلیون سهم طی 24 هزار و 493 نوبت دادوستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 86 واحد، نفت بهران با 71 واحد و پتروشیمی جم با 27 واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس برجای گذاشتند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت خدمات انفورماتیک با 69 واحد و زامیاد و شرکت توسعه معادن روی ایران هر یک به میزان 2 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های حفاری شمال، شرکت بورس، توسعه اقتصادی آرین، حق تقدم خرید سهام پالایش نفت تبریز، سیمان کردستان، سیمان حگمتان و سرمایه‌گذاری شاهد، از سوی ناظر بازار بازگشایی شدند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌ سخت‌ آژند نیز طی معاملات امروز متوقف شد.

    بر اساس این گزارش، معاملات امروز بازار سهام همچنان نشان‌دهنده معاملات کم‌حجم و بی‌رونق در فضایی توأم با رکود است؛ هرچند که در این فضا فروشنده چندانی یافت نمی‌شود.

    براساس این گزارش در روزهایی که برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به پایان سال مالی خود در شهریورماه امسال نزدیک می‌شوند، تلاش می‌کنند تا از طریق معاملات کد به کد، سود سهام شرکت‌های تابعه را تهاتر کرده و یا در تکاپوی شناسایی سود سرمایه‌گذاری در پایان دوره عملکردی خود به تکاپو بپردازند.

    طی معاملات امروز بیش از 100 میلیون سهم در نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین، از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وابسته به بانک ملی)، به ارزش بیش از 19 میلیارد و 900 میلیون تومان، با هدف تهاتر سود نقدی سهام، میان شرکت‌های تابعه آن کد به کد شد. در ملی صنایع مس ایران نیز همچنان معاملات کد به کد از سوی سهام‌داران حقوقی و سرمایه‌گذاری سهام عدالت با هدف تهاتر سود نقدی سهام ادامه دارد.

    امروز در این نماد 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد و 400 میلیون تومان کد به کد شد.

    در پتروشیمی مبین اما هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بیش از 33 میلیون سهم را به ارزش 10 میلیارد و 700 میلیون تومان به کد شرکت‌های تابعه خود کد به کد کرد. در بانک تجارت نیز 25 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد و 262 میلیون تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بانک ملت نیز 15 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بیمه حافظ نیز بلوک 11 میلیون و 911 هزار سهمی این شرکت واگذار شد.

    همچنین در سرمایه‌گذاری غدیر 6 میلیون سهم و در شیشه قزوین بیش از 4 میلیون سهم از سوی حقوقی آنها کد به کد شد. طی معاملات امروز گروه ساختمانی‌ها با مناسب شدن قیمت بر درآمدی سهام (P/E)، با تحرک نوسان‌گیران حرفه‌ای بازار همراه شد. در این گروه با وجود عرضه حقوقی‌ها اما جذابیت قیمت سهام خریداران حقیقی و حقوقی را به خود جذب کرد. در نماد معاملاتی خدمات انفورماتیک نیز با وجود عرضه کم‌حجم حقوقی اما سهم با حمایت از حقیقی همچنان درحال رنج شدن قیمت در مدار صعودی است.

    بنابر این گزارش، گروه قندی‌ها نیز در شرایط بی‌رونق بازار لیدرهای بی‌چون و چرای بازار دوم برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت هستند.

    براساس این گزارش، انتظار می‌رود بازار سهام در شرایطی که بازارهای جهانی با معاملات به شدت نوسانی و رکودی مواجه هستند، طی روزهای آینده در محدوده نوسانی مشخصی نوسان کند. بازاری که این روزها فقط با سرمایه گذارانی مواجه است که می‌خواهند به دنبال تک‌سهم‌ها برای کسب بازدهی کم‌تر از 10 درصدی بگردند.

    برچسب ها