عصر خودرو

جنب پل حافظ

رشد شاخص در بازار نیمه تعطیل

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه در آستانه تعطیلی عید سعید غدیر خم با روندی مثبت به کار خود پایان داد.

رشد شاخص در بازار نیمه تعطیل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار » به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار روز دوشنبه معامله‌گران به‌رغم عدم حضور بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران که در آخرین تعطیلات فصل تابستان به سر می‌برند، شاهد رشد شاخص با اتکا به رشد سه نماد هلدینگ خلیج فارس، ایران‌خودرو و سایپا بودند. شاخص کل بورس روز دوشنبه با 106 واحد افزایش به رقم 76هزار و 273 رسید.
    در بازار سومین روز از هفته جاری معامله‌گران شاهد استراحت گروه قندی (به‌عنوان پیشرو بازار در دو روز ابتدای هفته) بودند. در مقابل گروه خودرویی با اتکا به نمادهایی نظیر ایران خودرو، خاور و سایپا در صدر بازار جای گرفت. گروه رایانه نیز به‌رغم انتشار شایعات در مورد توقف برخی از نمادهای این گروه با رشد قیمتی همراه شد. به دنبال توقف نماد ایران ارقام در بازار شایعاتی مبنی بر توقف برخی دیگر از نمادهای این گروه که به‌رغم شفاف‌سازی‌های انجام شده با رشد قیمت غیرعادی مواجه هستند، شنیده می‌شود. در گروه پتروشیمی مجمع هلدینگ نفت و گاز تامین روز دوشنبه به تنفس دو هفته‌ای کشیده شد. این تنفس به دلیل ناتوانی در اخذ تصمیم در مورد تقسیم سود نقدی رخ داد.

    در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت حمل‌ونقل‌ توکا در شفاف‌سازی از تعدیل منفی سود به‌رغم فروش بخشی از سهام توکا ریل خبر داد. «حتوکا» در این اطلاعیه اعلام کرد که با توجه به فروش تعداد 15 میلیون سهم توریل به نرخ 2250 ریال و با توجه به بهای تمام شده مبلغ 15 میلیارد ریال، این شرکت مواجه با تعدیل مثبت 19 درصدی از بخش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری می‌شود. اما با توجه به عملکرد 6 ماهه سال 95 و پیش‌بینی عملکرد نیمه دوم سال 95 از بابت قراردادهای این شرکت تعدیل منفی 19 درصدی را می‌طلبد؛ بنابراین پیش‌بینی سود هر سهم پس از کسر مالیات از مبلغ 295 ریال به مبلغ 287 ریال کاهش می‌یابد. همچنین در این اطلاعیه شرکت تاکید کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای فروش مابقی سهام توریل ندارد.

    در نماد مخابرات به دنبال طرح موضوع ادغام تلفن ثابت و همراه در شرکت مخابرات، عباس هشی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره راهکارهای قانونی ادغام همراه اول در مخابرات تا سال 97 اظهار کرد: ادغام تا پیش از سال 80 در قانون مالیاتی ایران پیش‌بینی نشده بود و به این دلیل ریسک زیادی داشت. این حسابرس معتمد بورس افزود: در دهه 90 میلادی (سال‌های 70 تا 80 شمسی) ضرورت ادغام‌ها شدت گرفت و در سال 80 با اصلاح ماده 110 قانون مالیات، ادغام امکان‌پذیر شد و به این ترتیب اکنون زمینه قانونی ادغام در قانون مالیات وجود دارد.وی تصریح کرد: با ادغام یک شرکت سهامی در یک شرکت سهامی دیگر، صرف نظر از سهام مالک عمده، سهامداران حقیقی شرکت کوچک در شرکت بزرگ‌تر سهامدار می‌شوند.

    هشی ادامه داد: به این ترتیب سهامداران همراه اول از مخابرات سهم خواهند گرفت. این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در این ادغام اگر سهام شرکت کوچک‌تر ارزنده‌تر از سهام شرکت بزرگ‌تر باشد، تکلیف ارزش سهام برای سهامداران نگران‌کننده است که در این باره سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر، حافظ حقوق سهامداران خواهد بود. در گروه بانکی بانک ملت سهامداران خود را به دو مجمع سالانه و فوق‌العاده دعوت کرد. این بانک با صدور دو اطلاعیه اعلام کرده است که دو مجمع را در تالار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد کرد. در این گروه همچنان نگرانی‌های جدی در مورد صورت‌های مالی سه بانک ملت، تجارت و صادرات در بازار وجود دارد. در گروه سیمانی مجید کیانپور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس در رابطه با مشکلات کارخانه سیمان دورود اظهار کرد: از آنجا که 3 فاز کارخانه سیمان دورود به دلیل تکنولوژی ساخت قدیمی بوده اکنون هزینه تولید بیشتر از قیمت عرضه به بازار است.وی قیمت تمام‌شده هر تن سیمان را 117 هزار تومان و قیمت فروش را حدود 90 هزار تومان دانست و افزود: کارخانه سیمان دورود به دلیل هزینه بالا و تکنولوژی قدیمی نیاز به احداث واحد جایگزین دارد. در این باره همچنین، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: کارخانه سیمان دورود از سال گذشته 6/ 16 میلیارد تومان زیان انباشته دارد و امسال نیز زیان انباشته آن 15‌میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

    وی بیان کرد: حقوق بالای کارگران کارخانه، از دست دادن بازار صادرات عراق به دلیل تحرکات داعش و رکود در بخش ساختمان سبب شده تا کارخانه سیمان دورود با شرایط سختی خود را نگه دارد که باوجود این مشکلات زیان انباشته بیشتر می‌شود.در گروه کاغذی، کاغذ پارس برای دومین مرتبه در سه ماه اخیر از فروش واحد مسکونی و تعدیل سود 25 درصدی خبر داد.کاغذ پارس اعلام کرد: از محل فروش شهرک‌های مسکونی مبلغ 88 هزار و 819 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی و از محل قرارداد منعقد‌شده 15 هزار میلیارد ریال سود در سرفصل سایر درآمد‌های عملیاتی حاصل شده است. بر این اساس eps نهایی شرکت در سال مالی منتهی به 30آبان ماه 95 معادل 376 ریال خواهد بود.

    در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 63 درصد استرالیا اخیرا 50 دلار هر تن فوب شنیده شده که یک دلار معادل 2 درصد نسبت به هفته قبل افت داشته است. به گزارش (ایفنا) قیمت خلوص 62 درصد وارداتی در چین 55 دلار و 20 سنت هر تن سی اف آر است که در پایین‌ترین سطح 8 هفته اخیر قرار گرفته است. 4 هفته متوالی است سنگ‌آهن تحت فشار است و برای دومین مرتبه در سال جاری است که روند رکود بازار این ماده اولیه این مقدار طول کشیده است. آخرین موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین 103 میلیون و 500 هزار تن ثبت شده و در سطح بالایی است. البته تاریخ نشان داده موجودی بالای بنادر مانع از تداوم واردات این ماده اولیه نمی‌شود. در بازار جهانی بهای نفت با کاهشی نزدیک به یک درصد برای نفت برنت به کانال 46تا45 دلار بازگشته است. بهای هر تن مس نیز به بالای 4هزار و 700دلار گزارش شده است.در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به 283میلیارد تومان و در فرابورس به 411میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها