عصر خودرو

مدیر طرح ملی تکاپو:

ارتقای تولید در گرو پیوستن به زنجیره جهانی است

عصر بازار- مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو ضمن اشاره به اینکه از دانش جهانی عقب هستیم، می گوید، هنوز در حوزه مهارت آموزی مشکل داریم و برای تولید باید به زنجیره تولید در جهان متصل شویم.

ارتقای تولید در گرو پیوستن به زنجیره جهانی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رضا تازیکی درباره تولید کفش در کشور افزود: از آنجا که فناوری بالا (های تک) نداریم و به طور عام نیروی کار با دست به جای ماشین کار می کند، نمی توانیم تولید انبوه داشته باشیم.

    وی معتقد است، صنعت کفش در ایران صنعتی کاربر است و باید روی توسعه فناوری که تولید را افزایش دهد، کار کنیم.

    تازیکی درباره موضوع طراحی و برندینگ (نشان تجاری) گفت: سال گذشته نماینده ای از یکی از برندهای معروف جهانی به ایران آمد و معتقد بود کیفیت کفش در ایران بالا و قابل رقابت است اما از بی رونقی این صنعت در کشور تعجب کرده بود. وی نداشتن تولید انبوه را مشکل عمده این صنعت کشورمان ارزیابی کرد.

    مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو در ادامه گفت: نماینده برند گفته بود در صورتی که شما ماهانه یک هزار جفت کفش تولید کنید می توانیم شما را به برندهای مهم جهانی تولید کفش، وصل کنیم.

    تازیکی افزود: ما ظرفیت گسترش این حجم از تولید را نداریم . ممکن است چهار تا پنج تولیدی بتواند چنین تولیدی داشته باشند، اما اکثریت تولیدکنندگان ایران با ظرفیت محدودی تولید می کنند.

    فعال بخش خصوصی می گوید، صنعت کفش ایران تنوع بالایی دارد اما بین کشورهای مختلف تولید کننده، هندوستان تولید انبوه دارد.

    مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو با اشاره به یک واحد تولیدکننده کفش در کشور هند، گفت: این واحد 36 هزار کارگر و کارمند دارد و دو برند مهم تولید می کند که همگی صادر می شود. تولید آنها به شکل انبوه است.

    تازیکی معتقد است، دو کشور ایران و ترکیه شبیه یکدیگر هستند به طوری که تنوع بالایی دارند اما تولید انبوه ندارند.

    وی دلایل نبود تولید انبوه در صنعت کفش کشور را نبود مهارت در استفاده از فناوری های نوین اعلام کرد و گفت: 90 درصد کارکشی برای دوخت کفش در ایران با دست انجام می شود. در حالی که با استفاده از فناوری در یک شیفت کاری می توان 500 جفت کفش را کارکشی کرد. کارکشی به شکل دستی حداقل 12 و حداکثر 50 جفت را می تواند انجام داد.

    کارکشی عبارت از کشیدن پس لایی و کفی روی قالب کفش و ثابت کردن آن توسط میخ و چسب است.

    تازیکی همچنین گفت: برای پاشنه زنی هم اکنون با چکش این کار انجام می شود در صورتی که می توان با استفاده از فناوری های نوین این کار را با حجم بالا انجام داد.

    وی می گوید، با گفت و گوهایی که با برخی از تولیدکنندگان کفش شده است آنها معتقدند اگر هم این فناوری را بخریم کسی نمی تواند با آنها کار کند.

    مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو با اشاره به تجارب کشور ترکیه در تولید کفش گفت: در استانبول مدرسه کفش فعال است و دانش آموزان علاقمند به یادگیری این حرفه، از 14سالگی می توانند به این مدرسه وارد شوند و تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این حوزه تخصص پیدا کنند.

    وی نسبت به این که سازمان آموزش فنی وحرفه ای حرفه کفش دوزی را آموزش نمی دهد، ابراز تاسف کرد.

    مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو گفت: حتی اگر فناوری را به کشور وارد کنیم نیروی متخصص برای کار با این فناوری تربیت نشده است. کارگاه های موجود کوچک هستند و توان تولید انبوه ندارند.

    تازیکی معتقد است برای تولید انبوه باید با بازارهای جهانی پیوند داشته باشیم. در تولید انبوه و داشتن بازار ،تولیدکننده هر چه هزینه کند ، بازگشت سرمایه خواهد داشت.

    مدیر اجرایی طرح ملی تکاپور با بیان آنکه ریشه اصلی مشکلات صنعت کفش نبود پیوند با بازار جهانی است، تاکید کرد، برای این پیوند نیازمند بهبود روابط سیاسی هستیم.

    تازیکی با اشاره به یکی از برندهای مشهور خارجی گفت: این برند در کل جهان 540هزار نفر کارگر دارد. تعداد کارگران این برند در کشور بنگلادش 175هزار نفر و در ترکیه 47هزار نفر است.

    تازیکی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین برندی در ایران سرمایه گذاری نمی کند و از نیروی کار ایرانی بهره مند نمی شود، علت عمده را نبود امنیت سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: سرمایه گذار خارجی در ایران با مشکلات متعددی مواجه است. دو نرخی بودن ارز و برخی از مشکلات دیگر مانع حضور سرمایه گذار خارجی در کشور است.

    وی می گوید، در بدو ورود سرمایه گذار خارجی از او ترازنامه مالی و لیست سرمایه گذاران می خواهند که همین مسائل باعث دور شدن سرمایه گذار خارجی می شود.

    تازیکی ضمن اشاره به این که در بسیاری از کشورها ، امتیازهای بسیاری به سرمایه گذار می دهند، تاکید کرد: برای رشد تولید داخلی باید به برندهای خارجی وصل شویم.

    علیرضا تهمورثی کارشناس فنی ستاد اجرایی طرح تکاپو نیز بیان داشت: برای اینکه تولید کیف و کفش در ایران رشد کند باید به برندهای مشهور جهانی متصل شویم و متاسفانه برندینگ در ایران هنوز اتفاق نیفتاده است.

    وی با اشاره به بزرگترین کارخانه تولید کفش در هندوستان گفت: این کارخانه از 1930 میلادی تولید کفش را شروع کرده است و تا سال 1960 با قراردادی که با یکی از برندهای مشهور خارجی داشت،کفش تولید می کرد.

    وی اظهار داشت: در بازدیدی که از این کارخانه داشتیم مدیر کارخانه گفت، آموزش را برند معروف در هند انجام داد و خط تولید را راه اندازی کرد .سال ها سفارش کار خود را به ما تحمیل کردند اما پنج سال طول کشید تا به دانش کار دست یافتیم به طوری که آنها مدل می دادند ما تولید می کردیم.

    وی گفت: این کارخانه هندی پس از آنکه به توانمندی لازم دست یافت دیگر حاضر نبود با شرایط قبلی کار کند و زمانی که می خواست قرار داد جدید را با برند خارجی تمدید کند خواهان امتیاز بیشتر بود. هم اکنون ضمن قبول سفارش از برند مشهور جهانی، می خواهد از طراحی آنها در بیاید و با برند خودش تولید کند.

    تهمورثی تاکید کرد: مسیر برند سازی طولانی است و نمی توان یک شبه به این مهم دست یافت. سیستم برند سازی به دانش و استاندارد نیاز دارد. برند فرهنگ خاص خود را دارد. ما فکر می کنیم اگر علامت تجاری درست کنیم داستان حل شده است.

    وی گفت، اگر کشوری می خواهد در ارزش افزوده رشد کند باید گام ها را مرحله به مرحله بردارد. متاسفانه تصور می کنند اگر شرکت دانش بنیان ایجاد شود تمام است. هنوز 10 درصد کالاهای صادراتی چین از شرکت های دانش بنیان است و درصدد است در 20سال آینده آن را به 30 درصد برساند.

    تهمورثی افزود: شرکت خودروسازی لیفان چین دوچرخه ساز بود و 20 سال قبل با شرکت یاماها قرارداد بست که موتور تولید کند. هم اکنون مونتاژکار یاماها پس از مدتی دانش را خرید و خودش تولیدکننده اصلی شد و تولیدات خود را به ایران می فروشد.

    کارشناس فنی ستاد اجرایی طرح تکاپور معتقد است تحول دانش و یادگیری تدریجی است و نمی توان شرکتی ایجاد کرد و اعلام کرد همه چیز را آموخته ایم.

    تهمورثی در پایان تاکید کرد، دانش با تجریه بدست می آید نه با ایجاد شرکت های دانش بنیان. کشور ایتالیا به عنوان دارنده تازه ترین مد و تولیدکننده بهترین برندهای جهانی در حوزه پوشاک 20 سال است تولید خود را به دیگر کشورها سپرده است. اکنون برند ایتالیایی در ترکیه تولید می شود.

    بر اساس این گزارش، یکی از طرح های اشتغال که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید پیگیری می کند، طرح تکاپو است. در این طرح، وزارتخانه درصدد است بنگاه های موجود در کشور را که با ظرفیت پایینی تولید می کنندارتقا بخشد و بتواند واحدهای کوچک را برای هم افزایی به واحدهای بزرگ متصل کند.

    این طرح در رسته های مختلفی که می تواند اشتغالزا باشد، طراحی شده است و به طور عام تاکید بر بنگاه های خرد و متوسط دارد.

    برچسب ها