عصر خودرو

واردات تکنولوژی برای افزایش برداشت ۳۰۰ درصدی از میادین نفتی

عصر بازار- مدیرعامل پالایشگاه رهام درزمینه فعالیت فاز۲ پالایشگاه که امروز کلنگ‌زنی آن آغاز شد توضیح داد: ظرفیت این فاز ۵۰ هزار بشکه است و با توجه به اینکه در منطقه آزاد ارس ۱۵ واحد پالایشی غیرفعال وجود دارد بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

واردات تکنولوژی برای افزایش برداشت ۳۰۰ درصدی از میادین نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، عبدالرسول میرزایی مدیرعامل پالایشگاه رهام در آیین افتتاح فاز یک و کلنگ‌زنی فاز2 این پالایشگاه در منطقه آزاد ارس – جلفا گفت: شرکت رهام نیز اهداف خود را با این سیاستگذاری‌ها همسو کرده است که یکی از این موارد برای تحقق این اهداف فعالسازی امکانات، سرمایه و نیروی انسانی و علمی کشور بوده است.

    وی افزود: ما در سال 93 موفق به اخذ مجوز احداث واحد پالایشی 300هزارتنی قیر در منطقه ارس شدیم و ظرف یک سال واحد را آماده بهره‌برداری کردیم.

    میرزایی تصریح کرد: برای راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم که از سیستم غیر بانکی جذب و پروژه اجرایی شد.

    وی خاطرنشان کرد: مجوز اجرای پروژه در فاز دوم نیز برای تولید هشت هزار بشکه پالایش نفت بوده که کلنگ‌زنی آن امروز انجام می‌شود و طرح توسعه آن نیز با ظرفیت 50 هزار بشکه پالایش نفت خام در دستور کار قرار گرفته که به توسعه بازار و فرآورده‌های نفتی کمک کرده و می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار ارمنستان، گرجستان و ترکیه باشد همچنین کسری فرآورده در یک‌سوم شمالی کشور را جبران کرده ضمن اینکه از خام‌فروشی نیز جلوگیری می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه ما در راستای حمایت همه‌جانبه و هدفمند صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و ارز‌آوری مثبت حرکت کرده‌ایم اظهار داشت: فعالیت‌های ما بر این اساس گذاشته شده که بتوانیم از بازرگانی به تولید برسیم.

    میرزایی در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه بالادست نفت در سال 93 سه تکنولوژی برتر جهت افزایش برداشت نفت از چاه‌های ایران را وارد کردیم توضیح داد: تکنولوژی جت‌بریلینگ جهت افزایش برداشت تا 300 درصد، تکنولوژی فیش‌پینت در راستای برداشت از میادین مشترک و چاه‌های افقی و همچنین تکنولوژی شکافت هیدرولیک از جمله فناوری و تکنولوژی‌هایی بود که توانستیم وارد کرده و در جهت توسعه صنعت نفت گام برداریم.

    وی همچنین به ظرفیت و پتانسیل بی‌نظیر منطقه آزاد ارس به لحاظ همجواری با سه کشور اشاره و تصریح کرد: خط آهن موجود در این منطقه از جمله ظرفیت‌هایی است که کار را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تسهیل می‌کند.

    مدیرعامل پالایشگاه رهام درزمینه فعالیت فاز2 پالایشگاه که امروز کلنگ‌زنی آن آغاز شد توضیح داد: ظرفیت این فاز 50 هزار بشکه است و با توجه به اینکه در منطقه آزاد ارس 15 واحد پالایشی غیرفعال وجود دارد بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه 15 واحد پالایشی یادشده به لحاظ تامین خوراک در مضیقه هستند پروژه 50هزار بشکه‌ای می‌تواند در راستای تامین خوراک آنها اقدام کرده و همچنین معادل تعداد این پروژه‌ها در زمینه پروژه‌های نفتی در حوزه پالایش اقدام کند.

    وی خاطرنشان کرد: همانگونه که برای راه‌اندازی فاز یک از اعتبارات بانکی استفاده نکردیم رقم سرمایه‌گذاری 450 میلیون دلاری فاز 2 را نیز از منابع خارج از سیستم بانکی تامین می‌کنیم.

    میرزایی تاکید کرد: طبق برآورد ما اگر مجوز در بحث تامین خوراک نهایی شود حداکثر تا سه سال آینده این طرح واحد پالایشی (فاز 2 پالایشگاه رهام) افتتاح می‌شود.

    برچسب ها