عصر خودرو

لزوم تسریع در توسعه میدان های مشترک دریایی

بازسازی و نوسازی تاسیسات شرکت ملی نفت ضروری است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بسیاری از تاسیسات این شرکت از قدمت زیادی برخوردار است و باید منابع مالی برای بازسازی و نوسازی این تاسیسات اختصاص یابد.

بازسازی و نوسازی تاسیسات شرکت ملی نفت ضروری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، «علی کاردر» صبح امروز (دوشنبه) در مراسم بزرگداشت سی و ششمین سالروز تاسیس شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: امید است با تعریف شیوه نامه تازه و بهبود شیب درآمدها، منابع مالی مورد نیاز نفت فلات قاره ایران تا اندازه ای تامین شود.

    کاردر نیاز شرکت ملی نفت به سرمایه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه را 100 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران، ظرفیت خوبی برای افزایش تولید دارد و امید است با تزریق منابع مالی و جذب سرمایه این امر امکان پذیر شود.
    این مسئول تاکید کرد اگرچه قیمت تمام شده تولید در دریا بیش از خشکی است اما توسعه میدان‎های مشترک با هر شرایطی اولویت دارد و تاخیر در آن جایز نیست.
    کاردر ادامه داد: افزایش بهره وری اصل دیگری است که باید در نظر گرفت زیرا بهره وری پایین، قیمت تمام شده را بالا می برد.
    بر اساس این گزارش ، شرکت نفت فلات قاره ایران، بیست و نهم شهریور ١٣٥٩ با هدف اداره میدان های نفت و گاز خلیج فارس (که پیش از این شرکت های آمریکایی و اروپایی عهده دار آن بودند) تاسیس شد و امروز در زمره یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده نفت دریایی جهان قرار دارد.
    این شرکت در گستره بیش از یک هزار و ٢۰۰ کیلومتر از آب های خلیج فارس فعالیت می کند و با برخورداری از نزدیک به یکصد میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا و 180 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا، پیشتاز تولید و توسعه میدان های دریایی در خلیج همیشه فارس است.
    ایران بی درنگ پس از رفع تحریم ها در دی ماه پارسال، تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده و تلاش کرد بازارهای از دست رفته را باز پس بگیرد.
    بر این اساس، میزان تولید نفت از 2 میلیون و 800 هزار بشکه در دوران تحریم به سه میلیون و 850 هزار بشکه در مردادماه امسال افزایش یافت.
    اکنون مصرف 9 پالایشگاه ایرانی یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز است و مازاد بر آن صادر می شود.
    میزان صادرات نفت نیز از یک میلیون بشکه در زمان تحریم به 2 میلیون و 100 هزار بشکه در ماه گذشته رسید که پیش بینی می شود در ماه های پیش رو افزایش بیشتری داشته باشد.
    ایران در نظر دارد با ١٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت پالایش نفت خام خود را تا چهار سال آینده به سه میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز برساند.
    براساس گزارش های وزارت نفت، از 9 پالایشگاه فعال در ایران فقط یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و سایر پالایشگاه ها به ارتقا و بهبود عملکرد نیازمندند و بر این اساس، قرار است این پالایشگاه ها با مشارکت شرکت های اروپایی و آسیایی نوسازی شود.

    برچسب ها