عصر خودرو

معاون نعمت‌زاده خبرداد؛

رشد ۷۰ درصدی تجارت ایران و جمهوری آذربایجان

عصر بازار- معاون وزیر صنعت با اشاره به رشد ۷۰ درصدی روابط تجاری ایران و آذربایجان، گفت: در ۵ ماهه ابتدای امسال، صادرات غیرنفتی ایران به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسید.

رشد ۷۰ درصدی تجارت ایران و جمهوری آذربایجان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سازمان توسعه تجارت، جعفر سرقینی با بیان اینکه در 7 ماهه سال‌ جاری میلادی، روابط تجاری ایران و آذربایجان رشد 70 درصدی را تجربه کرده است، گفت: در 5 ماهه نخست امسال، صادرات غیرنفتی ایران به 19.3میلیارد دلار رسید که 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

    وی افزود: در سال 1395 برای اولین بار صادرات غیرنفتی ایران مثبت شده است و ما از بخش خصوصی می‌خواهیم که سطح روابط اقتصادی ایران و آذربایجان را بیش از این افزایش دهند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سایه روابط سیاسی دو کشور در 7 ماه گذشته، 18 سند همکاری در بخش‌های مختلف میان ایران و آذربایجان امضاء شده که امیدبخش همکاری‌های بیشتر دو کشور است.

    همچنین ساحل بابایف، معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با بیان اینکه هم‌اکنون 450 شرکت ایرانی در آذربایجان فعالیت دارند و 2.6 میلیارد دلار از سوی ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری شده است، گفت: از این میزان 145 میلیون دلار آن به بخش غیرنفتی و باقیمانده آن در حوزه نفتی است.

    وی با اشاره به گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: در 2.5 سال اخیر روسای جمهوری ایران و آذربایجان هفت بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند، در همین مدت 80 سفر رسمی از سوی دو کشور انجام و 40 سند همکاری امضاء شده است.

    معاون وزیر اقتصاد آذربایجان ادامه داد: در سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران و سفر رئیس‌جمهور ایران به آذربایجان، نزدیک به 20 سند همکاری به امضاء رسیده که نشان‌دهنده استراتژیک بودن روابط دو کشور است.

    وی با بیان اینکه هدف اصلی مسئولان دو کشور، تسهیل روابط تجاری است، خاطرنشان کرد: برای پیشرفت همکاری‌ها، بخش‌خصوصی باید فعال‌تر عمل کند. بی‌شک اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور نیز تاثیر مثبتی بر روابط اقتصادی خواهد داشت.

    این مقام مسئول آذربایجان با اشاره به رشد  70 درصدی مبادلات تجاری ایران و آذربایجان در 7 ماهه سال میلادی جاری اظهار داشت: این افزایش به صورت متقابل صورت پذیرفته؛ یعنی هم صادرات ایران به آذربایجان و هم صادرات آذربایجان به ایران روند رو به رشدی داشته است. بابایف به تسهیلات و اتخاذ قوانین جدید تجاری در توسعه حجم تجارت دو کشور اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم همکاری‌های ما در همه حوزه‌ها افزایش یابد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو