عصر خودرو

ایتالیا مهمترین خریدار کالای ایرانی;

افزایش صادرات ایران به اروپا

عصر بازار- صادرات غیرنفتی ایران به اروپا در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری با ۲۱ درصد رشد، به ۶۴۳ میلیون و ۳۳۳ هزار دلار رسیده که بر این اساس، ایتالیا از جمله مهمترین خریداران کالاهای ایرانی بوده است.

افزایش صادرات ایران به اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری، به 643 میلیون و 333 هزار دلار رسیده که این میزان 109 میلیون و 533 هزار دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. صادرات غیرنفتی ایران به اروپا در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 533 میلیون و 800 هزار دلار بود که این میزان 21 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    در سال‌های تحریم، صادرات به اروپا کاهش یافته بود؛ اما در ماه‌های اخیر روابط تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی روند صعودی را در پیش گرفته است. کشور ایتالیا مهم‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در اروپا است، به طوری که در پنج ماه نخست سال 1395، صادرات ایران به این کشور 261 میلیون و 517 هزار دلار بوده؛ به نحوی که در مدت مشابه سال 94 صادرات ایران به این کشور 226 میلیون دلار است.

    کشور ایتالیا در رتبه دوازدهم کشورهای هدف صادراتی ایران قرار گرفته و صادرات به این کشور، طی این مدت به میزان 15 و 76 صدم درصد رشد داشته است، از کشورهای اروپایی دیگر که صادرات ایران به آنها رشد داشته است، می‌توان به اسپانیا اشاره کرد، کشور اسپانیا در پنج ماهه نخست سال‌جاری بیش از 149 میلیون دلار کالای ایرانی خریداری کرده است و در ردیف پانزدهمین کشورهای هدف صادراتی ایران جای دارد؛ در حالی که این میزان در مدت مشابه سال 94 به ارزش 117 میلیون و 642 هزار دلار بوده که از لحاظ ارزش 25 و 67 صدم درصد افزایش داشته است.

    کشور آلمان رتبه سوم از بازار صادرات ایران را از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد به طوری طی پنج ماهه اول سال‌جاری بیش از 109 میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده است در حالی که کشور آلمان در مدت مشابه سال 94 بیش از 105 میلیون دلار کالا را خریداری کرده است که این میزان 4 و 52 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    قابل ذکر است که کشور آلمان در ردیف هفدهم کشورهای هدف ایران در امر صادرات قرار دارد. این گزارش می‌افزاید صادرات کشورمان به بلژیک در پنج ماهه نخست سال 95 به میزان 37 میلیون و 765 هزار دلار رسید که این میزان در مدت مشابه سال 94 به ارزش 14 میلیون و 649 هزار دلار بود که کشور بلژیک به عنوان چهارمین کشور هدف صادراتی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در مدت مذکور رشد 100 درصدی را داشته است.

    بنابر این گزارش، کشور لهستان رتبه پنجم از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد به طوری که طی پنج ماهه اول سال‌جاری 26 میلیون 672 هزار دلار کالاهای ایرانی را خریداری کرده است در حالی که میزان واردات لهستان طی مدت مشابه سال 94 به میزان 7 میلیون و 670 هزار دلار بوده که رشد 100 درصدی داشته است.

    برچسب ها