عصر خودرو

بازار جهانی فولاد چه روندی را در پیش دارد؟

عصر بازار- مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته (دوشنبه تا جمعه) سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین تا ۲ دلار افت داشته و به ۵۶ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر رسیده این قیمت را پایین‌ترین قیمت ثبت‌شده از جولای تاکنون عنوان می‌کند.

بازار جهانی فولاد چه روندی را در پیش دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش فعالان بازار انتظار دارند قیمت سنگ‌آهن روزهای آتی و در هفته پیش رو کمی بهبود یابد؛ چرا‌که کارخانه‌ها پیش از تعطیلات اول تا هفتم اکتبر تمایل به خرید خواهند داشت. برآورد شده قیمت سنگ‌آهن مدتی بین 50 تا 60 دلار باشد. گرچه قیمت این ماده اولیه کم و زیاد می‌شود ولی جو کلی بازار نزولی است.این گزارش می‌افزاید بازار قراضه نیز طی مدت مورد بررسی همچنان در سکوت بود؛ البته خریدهایی جزئی نیز صورت گرفت. به‌عنوان مثال قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 15-85 در ترکیه در 218 دلار خریداری شد. قراضه خرد شده نیز 223 دلار در هر تن معامله شد، ولی فولادسازان این کشور به دنبال تخفیف بیشتری هستند. قراضه خرد شده در بازار آمریکا اما 15 دلار در هر لانگ تن افت داشته و 221 دلار معامله شده است. تقاضا به شدت افت داشته و عرضه همسطح ماه قبل است؛ در نتیجه بازار با مازاد عرضه روبه‌رو است.

    در تایوان نیز قراضه وارداتی کانتینری خلوص 20-80 تا 3 دلار ارزان‌تر شده و 210 دلار در هر تن در هفته قبل معامله شده است. بر اساس این گزارش در هند قراضه خرد شده وارداتی 8 دلار بالا رفته و 236 دلار در هر تن بود؛ تقاضای قراضه وارداتی با رشد قیمت آهن اسفنجی بالا رفته است. در این بین قراضه سنگین کلاس یک آمریکا در کره 235 تا 240 دلار در هر تن پیشنهاد شده؛ هرچند خریداری نداشت. همچنین قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن نیز در کره در 200 دلار در هر تن فوب معامله شد که ثبات داشت.گزارش مرکز خدمات می‌افزاید: بازار صادرات قراضه آمریکا نیز وضعیت خوبی نداشت و آخرین معامله قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 در ترکیه 220 دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر شنیده شده که 7 دلار افت داشته است.

    بیلت

    بر‌اساس این گزارش بیلت صادراتی سی‌آی‌اس در دوره مورد بررسی 315 تا 325 دلار در هر تن فوب ثبت شد که تا 5 دلار افت را نشان می‌دهد؛ هرچند در ترکیه 330 تا 335 دلار نیز پیشنهاد می‌شد. در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی با کمتر از 3 درصد افت 345 تا 360 دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر قیمت خورد، این در حالی است که در خاور دور روزهای اخیر بیلت روسیه در 360 دلار سی‌‌اف‌آر معادل 340 تا 345 دلار نهایی شده است. گفته می‌شود بیلت صادراتی ترکیه 335 تا 345 دلار در هر تن فوب بود. این گزارش می‌افزاید قیمت بیلت یک هفته اخیر در چین تا 15 دلار افت داشته و به سطح اوایل آگوست بازگشته و 315 دلار در هر تن درب کارخانه است. افت تقاضا و چشم‌انداز منفی بازار موجب این روند نزولی شده است.

    برچسب ها