عصر خودرو

ورود بازار پتروشیمی به یک فاز ابهام

عصر بازار: در بازار محصولات پتروشیمی شاهد ابهام در بازار هستیم زیرا از یک سو با کاهش قیمت ها جذابیت خرید در بورس و بازار ایجاد شده و در عین حال به دلیل پایین بودن موجودی انبارها جهت گیری افزایشی در قیمت های پیشنهادی مشاهده می شود که تمامی این موارد با کاهش حجم معاملات و دورنمای ناشمخص بازار حداقل در کوتاه مدت انجامیده است.

ورود بازار پتروشیمی به یک فاز ابهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بازار محصولات پتروشیمی شاهد ابهام در بازار هستیم ولی هنوز جهت گیری کاهشی در بازار دیده می شود که دلیل اصلی آن تزریق محصولاتی است که در بورس کالا معامله شده و پس از تحویل به بازار وارد می شود. به نظر می رسد این وضعیت مبهم باز هم در روزهای آینده در بازار حس شود.

    در بازار محصولات پتروشیمی شاهد ابهام در بازار هستیم زیرا از یک سو با کاهش قیمت ها جذابیت خرید در بورس و بازار ایجاد شده و در عین حال به دلیل پایین بودن موجودی انبارها جهت گیری افزایشی در قیمت های پیشنهادی مشاهده می شود که تمامی این موارد با کاهش حجم معاملات و دورنمای ناشمخص بازار حداقل در کوتاه مدت انجامیده است.

    به عنوان مثال تعداد و تنوع پیشنهاد قیمت ها به شدت کاهش یافته ولی در صورت وجود خریدار ، نرخ ها افزایش محسوسی را تجربه می کنند. به عنوان مثال تنها در روز یکشنبه F7000 پتروشیمی مهر نزدیک به 2 درصد رشد قیمت داشت ولی در همین زمان X5 پتروشیمی مارون 0.34 درصد و BL3 ، 3.5 درصد کاهش قیمت داشتند. 0209 پتروشیمی امیرکبیر و 0190 هم چنین وضعیتی داشته و با کاهش قیمت رو به رو بودند. خروجی این موارد می تواند به ادامه ابهام در بازار منجر شده ولی ضعف عرضه ها را بیش از پیش هویدا می سازد.

    از سوی دیگر آرام آرام زمان تحویل کالاهای معامله شده در بورس فرارسیده و می تواند به کاهش آرام قیمت ها منجر شود. به نظر می رسد در روزهای پیش رو نیز همین شرایط کژ دار و مریز ادامه یابد ولی حجم معاملات روز سه شنبه در بورس کالا جهت گیری کلی در بازار را ترسیم خواهد کرد.

    نکته مهم در روز یکشنبه را باید افزایش حجم معاملات قیر در رینگ صادراتی برشمرد زیرا با کاهش قیمت ها به تبعیت از نوسان قیمت نفت و مجدداً جهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی ، خرید این کالا سودآوری مطلوبی به همراه داشته و البته احتمال افزایش مجدد قیمت این کالا نیز وجود خواهد داشت. البته در رینگ داخلی نیز حجم معامله قیر به آرامی افزایشی شده و این روند می تواند باز هم ادامه یابد.

    در خصوص پلیمرها و یا محصولات پتروشیمی نیز شاهد عرضه متنوعی در بورس کالا بودیم ولی از جذابیت بالایی برای بازار برخوردار نبود و اغلب آن ها کالاهایی بود که در سایر روزها مورد معامله قرار نگرفته و مجدداً عرضه شد. با توجه به ویژگی های فنی این قبیل کالاها ، عدم رونق جدی این معاملات را نمی توان یک نکته ضعف به شمار آورد ولی هنوز امیدواری های بسیاری به دورنمای این معاملات وجود دارد.

    برچسب ها