عصر خودرو

تظاهرات معترضان در ۷ شهر بزرگ آلمان؛

چرا اروپا با قرارداد تجارت آزاد با آمریکا مخالف است؟

عصر بازار- مخالفان قرارداد تجارت آزاد اروپا و آمریکا دیروز دست به تظاهرات گسترده‌ای در آلمان زده و مخالفت خود با این قرارداد که از طرف دولت اوباما پشتیبانی می‌شود را اعلام کردند.

چرا اروپا با قرارداد تجارت آزاد با آمریکا مخالف است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، آن‌طور که ترتیب‌دهندگان این راهپیمایی‌ها اعلام کرده‌اند، 350هزار نفر در 7 شهر بزرگ آلمان به خیابان‌ها رفتند تا مخالفت خود با این قرارداد تجاری بین اروپا، آمریکا و کانادا را اعلام کنند. در مونیخ، هزاران نفر به میدان مرکزی اودئون پلاتز رفتند و در زیر باران سنگین به بیان اعتراضات خود با این قرارداد تجاری پرداختند.

    کارل بائر، از موسسه محیط‌زیست مونیخ در سخنرانی خود در جمع مردمی که در این میدان گرد هم آمده بودند، گفت: «هوای بد برای ما معنی ندارد، این قرارداد بد است که برای ما معنی دارد.» مردم در این راهپیمایی از سازمان‌ها و موسسه‌های مختلفی همچون حزب سبز، اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های کشاورزی محلی و موسسه صلح سبز بودند و از طرف این سازمان‌ها حمایت می‌شدند.

    معترضان بر این عقیده بودند که توافق تجاری به نفع پروژه صنعتی کردن کشاورزی است که به‌صورت ژنتیکی مهندسی نشده‌اند. آن‌ها عنوان کردند که این قرارداد منجر به از دست رفتن هزاران شغل شده و منجر به پایین آمدن استانداردها در مشاغل و حفاظت غذایی می‌شود.

    وزرای تجارت اروپا قرار است در روز 23 سپتامبر - 4 روز دیگر – در براتیسلاوا گردهم بیایند. مقامات دولتی اروپا ازجمله وزیر تجارت خارجه فرانسه ماتیاس فکل و سیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان پیش‌ازاین درباره اجماع بر سر قرارداد تجارت آزاد بین امریکا و اروپا و یا همان قرارداد TTIP بحث کرده بودند.

    درحالی‌که طرفداران TTIP به مزایای اقتصادی این توافق اشاره می‌کنند و به معرفی استانداردهای جهانی به صنایع و تجارت کشورهای اروپایی مشغولند،  مخالفان می‌گویند که این مسئله منجر به بد شدن شرایط حقوق و دستمزدها و همچنین شرایط اقتصادی اروپا می‌شود. موج به راه افتاده توسط پوپولیست ها در اروپا نیز مانع از اجرایی شدن این قرارداد می‌شود و قرارداد دیگر با کانادا به نام CETA را نیز با تردیدهایی روبه‌رو شده است.

    سیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان نیز هست، انتظار دارد که همکارانش در این حزب قرارداد تجاری با کانادا یا CETA را تأیید کنند. ازنظر او و همکارانش اگر این قرارداد امضا نشود، دیگر هیچ‌کس اتحادیه اروپا را جدی نمی‌گیرد و آمریکا و چین همچنان حرف اول را در فنّاوری‌های نوین صنعتی خواهند زد.

    در اجلاس گروه 20 که همین چند وقت پیش در چین برگزار شد، رهبران اقتصادی کشورهای پیشرفته اقتصادی دنیا به این نتیجه رسیدند که‌موج پوپولیستی به وجود آمده علیه فنّاوری‌های نوین قوانین تجارت و تجارت بین‌قاره‌ای را با مشکل مواجه می‌سازد.

    این قرارداد در حالی با اعتراض مردم آلمان مواجه شده است که باراک اوباما اعتقاد دارد نمی‌تواند در روزهای باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری خود، شرایطش را به اتحادیه اروپایی بقبولاند و هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیز بارها بیان کرده‌اند که هردو با این توافق تجاری مخالف هستند.

    برچسب ها