عصر خودرو

بهای اونس در ماه آگوست ۴ درصد رشد کرد

خوش‌بینی حرفه‌ای‌ها به فلز زرد

عصر بازار: افت ۲۷ دلاری اونس طلا در هفته کاری گذشته و رشد ۴۷ دلاری آن در هفته پیش از آن باعث تفاوت در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت شده است. در حالی که برآیند نظر کارشناسان حرفه‌ای در مورد روند بهای طلا در روزهای آینده «افزایشی» است، سرمایه‌گذاران خرد جهت‌گیری قاطعی در این مورد ندارند.

خوش‌بینی حرفه‌ای‌ها به فلز زرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس هفته گذشته پس از دو هفته رشد، با افت 3/ 2 درصدی روبه‌رو شد، ‌با این همه قیمت نسبت به اواخر ماه جولای 6 درصد و در 30 روز گذشته 4 درصد رشد کرده است. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان، 235 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 98 نفر معادل 42 درصد، درباره روند کوتاه‌مدت طلا، افزایشی و 102 نفر معادل 43 درصد، کاهشی هستند. 35 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی قبلی، 63 درصد مخاطبان رشد قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند که با افت بهای اونس نادرست از کار درآمد.

    اما نظرسنجی از کارشناسان، جهت‌گیری بسیار مشخص‌تری دارد. در نظرسنجی این هفته از حرفه‌ای‌های بازار، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 12 نفر معادل 71 درصد، افزایش و 3 نفر معادل 18 درصد، کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند، 2 نفر معادل 12 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

    اما با آنکه اکثریت کارشناسان مورد مشاوره کیتکو افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، برخی از کارشناسان نظر چندان قاطعانه‌ای درباره رشد قیمت ندارند.
    جرج گرو، معاون و استراتژیست فلزهای گرانبها در موسسه «آربی‌سی کپیتال مارکتس گلوبال فیوچرز» می‌گوید که برخی از خریداران به بازار بازگشته‌اند، اما برای مطمئن بودن درباره اینکه این امر آغازگر روندی افزایشی است، زود است. او می‌افزاید هنوز درباره اقتصاد چین، مسائل زیادی مورد بحث مانده که به آن معنا است که بازارها هنوز تحت‌تاثیر هستند.

    فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «آر‌جی‌او فیوچرز» می‌گوید متعجب نخواهد شد اگر معامله‌گران در هفته جدید دست به سودگیری بزنند، به‌ویژه اگر داده‌های وزارت کار آمریکا در ماه آگوست که روز جمعه منتشر می‌شود، بهتر از انتظارها باشد. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز قیمت‌ نمایان می‌شود و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. اونس روز جمعه از کف روزانه خود بالا آمد، با این همه استرایبل می‌گوید که اگر قیمت‌ها بتوانند بالای سطح حمایتی 1150 دلار بمانند، می‌توان به رشد قیمت‌ها خوش‌بین بود.

    اما کارشناسانی هم هستند که با توجه به روند بازارهای دارایی و همین‌طور روند شاخص دلار، در کل به روند طلا خوش‌بین هستند. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید:‌ «طلا در مقاطعی از هفته گذشته، واکنش شدیدی به نوسان‌های بازارهای سهام نشان داد و به سختی می‌توان فکر کرد که آشوب بازار سهام پایان یافته است.»

    به این ترتیب، معامله‌گران طلا در هفته کاری جدید هم به‌دنبال سرنخ‌هایی درباره سیاست پولی فدرال رزرو خواهند بود و همچنین تحولات بازارهای ارز و سهام را دیده‌بانی خواهند کرد. جزئیات داده‌ها و رویدادهایی را که می‌توانند بر روند بهای فلز زرد موثر واقع شوند، در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

    در هفته کاری جدید، نخستین روز کاری متعلق به ماه آگوست است، اما پس از آن وارد ماه سپتامبر خواهیم شد که به طور سنتی ماه بد بازارهای سهام است. اونس طلا در هفته کاری گذشته از قیمت 1160 دلار به قیمت 1133 دلار رسید تا در طول 5 روز کاری 3/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. این در حالی است که نه‌تنها برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای هفته گذشته افزایشی بود؛ بلکه آشوب بازارهای مختلف جهانی در روزهای گذشته، امید به افزایش بهای طلا را افزایش داده بود.

    به این ترتیب همان‌گونه که در این گزارش خواندید، افت 27 دلاری هفته گذشته که پس از رشد 47 دلاری دو هفته پیش رقم خورد، باعث شده معامله‌گران خرد نسبت به روند هفته آینده مطمئن نباشند، گرچه برآیند نظر کارشناسان به‌شدت افزایشی است. آنچه بیش از هر چیزی باعث سردرگمی طلا شده، ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو است که هر داده مرتبط به آن در روزهای آینده می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها