عصر خودرو

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «عصربازار»؛

قرارداد فروش محصولات در سال ۲۰۱۷ تا پایان سال میلادی جاری منعقد می شود

افزایش چشمگیر حجم فروش دلیل رشد "فملی" بود

عصر بازار- ذخیره معادن مس ایران درحالی حدود یک هزار و ۹۰۰ میلیون تن است که این میزان حدود ۳ درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در بر میگیرد و نشان از اهمیت این صنعت در کشور ما دارد. این در حالی است که شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور است، وظیفه استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری را دارد.

قرارداد فروش محصولات در سال ۲۰۱۷ تا پایان سال میلادی جاری منعقد می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، به این ترتیب معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار میرود. سهام این شرکت اما روزهای خوبی را سپری می‌کند و با وجود کاهش قیمت جهانی مس، با افزایش حجم فروش محصولات، افزایش مناسبی داشته است. به این منظور و برای آگاهی بیشتر در خصوص وضعیت این شرکت با محسن بازار نوی معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران به گفت‌و‌گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

    - وضعیت فروش شرکت ملی صنایع مس ایران در سال جاری چگونه است و دلیل افزایش حجم فروش این شرکت چیست؟

    سال گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران نتوانست بخش بزرگی از فروش خود را انجام دهد و به همین دلیل موجودی این شرکت در انبارها باقی مانده بود. به این ترتیب با اجرایی شدن برجام، مشتری محصولات شرکت دوباره بازگشتند و قراردادی برای سال 2016 منعقد شد. در واقع موجودی انبار که طی سال گذشته انباشت شده بود، در سال 95 به فروش رسید و آمار فروش شرکت در سه ماه نخست سال جاری افزایش چشمگیری داشت.

    - دلیل افزایش قیمت سهام این شرکت چه بوده است و حجم فروش این شرکت به چه میزانی رسیده است؟

    این عامل در واقع روی سهام شرکت در بازار نیز تاثیر‌گذار بود و افزایش قیمت را برای سهام شرکت ملی صنایع مس رقم زد. در سال 94، حجم فروش شرکت ملی صنایع مس ایران 3 هزار و 600 میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به 5 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که همانطور که می‌دانید افزایش قیمت سهام شرکت به دلیل افزایش حجم فروش شرکت بوده است و قیمت این فلز در بازار «ال ام ای» با کاهش قیمت همراه بوده است. در واقع طی این مدت قیمت جهانی مس، با کاهش قیمت شدید همراه بوده است.

    - در حال حاضر وضعیت شرکت چگونه است و قراردادها به کجا رسیده است؟

    اکنون شرایط کنونی شرکت بسیار مناسب است و در این مدت با وجود کاهش قیمت جهانی مس، وضعیت سودآوری بهبود و هزینه‌های مالی کاهش یافته است. در واقع طی سال 2016 ، تمام محصولات فروخته شده است و به صورت ماهانه تحویل مشتریان می‌شود. همچنین مذاکرات برای سال 2017 هم در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال میلادی به سرانجام برسد. بنابراین بدون فاصله زمانی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات، اطلاعات از طریق کُدال منتشر می‌شود.

    - وضعیت صادرات این شرکت به چه نحوی است و میزان صادرات به چه میزانی است؟

    پیش‌بینی می‌شود، میزان مصرف داخلی محصولات و صادرات 50 درصد به 50 درصد باشد. البته سیاست شرکت ملی صنایع مس ایران، ابتدا تامین نیاز داخل کشور است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در کنستانتره با مازاد تولید روبه‌رو شویم که بخشی از آن را به کاتُد تبدیل می‌کنیم. گمانه‌زنی می‌شود شرکت ملی صنایع مس طی سال جاری، حدود 220 تا 225 هزار تُن کاتُد تولید کند که از این میزان حدود 120 هزار تُن برای مصرف داخلی، شامل کاتُد و مفتول است و بقیه حدود 100 تا 105 هزار تُن صادر شود. 

    - شرکت ملی صنایع مس چه طرح‌های توسعه‌ای در اختیار دارد و این طرح‌ها چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟ 

    این شرکت همواره طرح‌های توسعه‌ای زیادی را در دست اقدام دارد. به این ترتیب طرح‌هایی مربوط به بخش‌های آب، برق، معادن و ذوب تنها قسمتی از این طرح‌ها هستند. در حال حاضر در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است و به دنبال یافتن منابع مالی با سود مناسب هستیم تا با تزریق این منابع به پروژه‌ها، به بهره‌برداری برسند. در این راستا با اتمام این پروژه‌ها امیدواریم تا پایان سال 98 تولید کاتُد این شرکت به 400 هزار تُن برسد. تنها مشکل اصلی در این میان تامین منابع مالی است که پیگیری از بانک‌های خارجی برای این مهم در حال انجام است.

    - آیا در این راستا، از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کرده‌اید؟

    مجوز تامین مالی از بورس گرفته شده است، اما هنوز به دلیل سود بالا، این اوراق منتشر نشده است. میزان این تامین مالی 500 میلیارد تومان بوده که سود آن نیز 22 درصد است. قرار بود 200 میلیارد تومان از این میزان آبان سال پیش، 100 میلیارد تومان آن در پایان سال پیش و 200 میلیارد تومان آن اردیبهشت سال جاری منتشر شود که نشد. این در حالی است که هم‌اکنون، تامین مالی با نرخ‌های پایین‌تر برای شرکت مهیا است. به این ترتیب اگر شرکت‌های تامین سرمایه بخواهند تامین مالی را برای صنایع انجام دهند، باید برای کاهش سود تامین مالی، ترکیبی از اوراق مشارکت، اوراق و تسهیلات را پیشنهاد دهند. در این راستا چند روز پیش از شرکت‌های تامین سرمایه دعوت کردیم تا پیشنهادات خود را برای تامین مالی ارائه بدهند. هزینه تامین مالی در کشور در حالی با نرخ‌های بالا انجام می‌شود که پیشنهادات بانک‌های خارجی برای تامین مالی با سود 6 درصد ارائه می‌شود.

    - در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی صنعت مس چیست؟

    اکنون مهم‌ترین چالش این صنعت، کاهش قیمت‌های جهانی مس است. به نحوی که قیمت‌ها از 8 هزار و 500 دلار تا 9 هزار دلار برای هر تن، اکنون به 4 هزار و 600 دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت تمام شده محصولات افزایش یافته و هزینه‌ها بالا رفته است. همچنین مبالغ زیادی در پروژه توسعه‌ای هزینه شده که هنوز به چرخه تولید نرسیده‌اند. علاوه بر این، نرخ هزینه‌های در گردش بالا رفته و رکود بر بازار حاکم است. البته وضعیت صنعت مس با وجود تمام موارد یاد شده، از دیگر صنایع بهتر است. عمده هزینه‌های این شرکت، حدود 35 درصد مربوط به هزینه‌های پرسنلی است که امیدواریم با بهینه کردن هزینه‌ها و افزایش اثربخشی و کارآیی که ماحصل آن بهره‌وری کار و سرمایه است، این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

    - وضعیت عرضه محصولات شما در بورس کالا چگونه است و  عرضه محصولات را در بورس کالا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    اکنون محصولات شرکت ملی صنایع مس در بورس کالا عرضه می‌شود و یکی از بهترین فعالیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در بازار سرمایه رخ داده است، عرضه محصولات در بورس کالای ایران بوده است. به نحوی که محصولات در بورس کالای ایران با شرایطی رقابتی و در بازاری شفاف عرضه می‌شود. طی یک سال گذشته هفته‌ای 2 هزار و500 تن محصول این شرکت در بورس کالا ایران عرضه شده که در مواقع کمی شاهد فروش کامل آن بوده‌ایم و تقریبا مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات را روی تابلو خریداری کرده‌اند. در مجموع بورس کالا را دارای مکانیزم مناسبی می‌دانم.

    برچسب ها