عصر خودرو

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد

آزادگان، فرزاد B و لایه نفتی پارس جنوبی در اولویت واگذاری در قالب IPC

امضای قرارداد محرمانگی آزادگان با ۳ شرکت خارجی

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی از امضای قرارداد محرمانگی میدان نفتی آزادگان با ۳ شرکت ژاپنی، چینی و فرانسوی خبر داد و گفت: آزادگان، لایه نفتی پارس جنوبی و فرزاد B از جمله اولویت‌های انعقاد قرارداد IPC هستند.

آزادگان، فرزاد B و لایه نفتی پارس جنوبی در اولویت واگذاری در قالب IPC
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، غلامرضا منوچهری اظهار داشت: نمی‌توانم دقیق بگویم قرارداد توسعه کدام یکی از میادین با شرکت‌های خارجی تا پایان سال نهایی می‌شود، چون خودمان هم به طور دقیق نمی‌دانیم کدام یک از موارد بهتر پیش می‌رود.

    وی با بیان اینکه ما به صورت موازی هم با شرکت‌های خارجی و هم با شرکت‌های ایرانی مذاکره می‌کنیم، گفت: طبق مصوبه دولت ما می‌توانیم شرکت‌های ایرانی را به عنوان طرف اصلی قرارداد انتخاب کنیم و بنابراین حالا که شرکت‌های ایرانی به میدان آمدند، امیدواریم تعداد قراردادها تا پایان سال براساس IPC از 3 مورد هم بیشتر شود، اما الان قطعاً نمی‌توانم بگویم چه خواهد شد.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی ادامه داد: مذاکره با شرکت‌های داخلی از میان همان 8 شرکتی که پیش از این صلاحیت آنها تایید شد، خواهد بود که مذاکره با آنها را شروع کردیم و سرعت خواهد یافت طبعاً این شرکت‌ها باید شرکای خارجی‌شان را به ما معرفی کنند؛ این شرکت‌ها می‌توانند وارد قرارداد شوند و بعد شرکای خارجی را بیاورند.

    وی افزود: خارجی‌ها هم ممکن است اول شریک خود را انتخاب کنند و قرارداد ببندند یا اول قرارداد ببندند و بعد به دنبال انتخاب شریک ایرانی بروند.

    منوچهری تصریح کرد: آزادگان، لایه نفتی پارس جنوبی و فرزاد B هم از جمله اولویت‌های ما برای انعقاد قرارداد در قالب IPC هستند.

    *پیشرفت مذاکره با هندی‌ها درباره توسعه فرزاد B

    وی اضافه کرد: برای فرزاد با هندی‌ها قرارداد بسته می‌شود، چون قبلاً هم قراردادی با آنها وجود داشته است و البته هنوز قطعی نشده است.

    معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: چون گاز این میدان هم ترش است، هم فشار مخزن بالا است و هم میزان میعانات آن کم است، الان بحث تطبیق اقتصادی بودن توسعه این میدان با این مدل قراردادی، بین ما و هندی‌ها در جریان است؛ در جلسه‌ای که اخیراً برگزار شد، نظرات ما و هندی‌ها به هم نزدیک شد، اما طرف هندی باز هم قرار است بررسی کند و نتیجه را به ما اعلام کند، تا به زودی درباره آن جلساتی داشته باشیم.

    *اشتیاق مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

    وی اظهار داشت: درباره لایه نفتی پارس جنوبی با شرکت مرسک یک تفاهم نامه MOU امضاء شده است که پایه اولیه قرارداد محسوب می‌شود، اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این میدان را به مناقصه بگذاریم، یا خارج از مناقصه به صورت ترک تشریفات درباره آن عمل کنیم.

    منوچهری افزود: چون شرکت مرسک در مناقصه بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی در بخش قطری میدان شکست خورد و توتال جای آن را گرفت، مرسک اشتیاق زیادی برای به کار گرفتن این ظرفیت کاری دارد و این می‌تواند برای ما یک امتیاز محسوب شود.

    *امضای قرارداد محرمانگی آزادگان با شرکت‌های ژاپنی، چینی و فرانسوی

    وی ادامه داد: درباره توسعه میدان آزادگان ما غیر از توتال با اینپکس و یکی دو شرکت دیگر هم MOU را مبادله کردیم و قرار است برای این میدان مناقصه برگزار شود.

    منوچهری گفت: با اینپکس و CNPC قرارداد محرمانگی امضاء کردیم و با توتال هم که قبلاً قرارداد محرمانگی امضا شده بود.

    بر اساس این گزارش، معاون مدیرعامل شرکت‌ ملی نفت در امور توسعه و مهندسی پیش از این از امضای سه قرارداد نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC تا پایان سال خبر داده بود.

     

    برچسب ها