عصر خودرو

مذاکره ایران با هلند، آلمان و فرانسه در بخش پالایشگاهی و آمادگی تولید بنزین یورو۶

عصر بازار- مدیرعامل پالایشگاه اراک از آمادگی برای تولید بنزین یورو ۵ و ۶ خبر داد و گفت: تاکنون با شماری از شرکت های صاحب لیسانس هلندی، آلمانی و فرانسوی برای همکاری در این پالایشگاه مذاکره شده است.

مذاکره ایران با هلند، آلمان و فرانسه در بخش پالایشگاهی و آمادگی تولید بنزین یورو۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «علی جمشیدی» در حاشیه بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پالایشگاه اراک در جمع خبرنگاران درباره ارتقای کیفیت تولید بنزین، افزود: برای تولید بنزین یورو5 و یورو6 آمادگی داریم.
    مدیرعامل پالایشگاه اراک با اعلام اینکه اکنون شرایط ما برای تولید بنزین یورو5 آماده است، ادامه داد: به دلیل مصرف بالای بنزین در داخل کشور و نیاز به تولید حداکثری در تولید بنزین یورو4، در نظر داریم پس از راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این اقدام را انجام دهیم.
    جمشیدی اضافه کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزودی وارد مدار می شود و می تواند بنزین داخل را تامین کند؛ بنابراین شرایط برای ما فراهم می شود که کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه اراک را افزایش دهیم.
    وی با یادآوری اینکه اکنون روزانه 16 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می شود، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال در مدار قرار می گیرد و بر این اساس، از سال آینده می توانیم تولید بنزین یورو5 را آغاز کنیم.

    ** مذاکره با خارجی ها
    مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک درباره مذاکره با شرکت های خارجی برای اجرای طرح های توسعه ای در پالایشگاه امام خمینی (ره) اراک نیز گفت: بتازگی مذاکراتی را با شرکت های صاحب لیسانس اروپایی آغاز کرده ایم.
    وی به مشکلات راه اندازی واحدهای جدید پالایشگاه اراک در دوران سخت تحریم اشاره کرد و ادامه داد: گاهی فعالیت برخی واحدها به دلیل نبود تجهیزات و قطعات متوقف می شد.
    مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک با یادآوری اینکه همه این واحدها زمان تحریم راه اندازی شد، گفت: در آن دوران برخی از تجهیزات خریداری شده از اروپا به سختی وارد کشور می شد.
    جمشیدی ادامه داد: اکنون در ساخت بسیاری از کاتالیست های واحدهای بنزین سازی به خودکفایی رسیده ایم؛ به طوری که می توانیم ادعا کنیم تا دو سال آینده هیچ کاتالیستی وارد کشور نخواهد شد.
    بر اساس این گزارش، اکنون روزانه نزدیک به یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت در 9 پالایشگاه کشور پالایش می شود که قرار است با راه اندازی واحدهای جدید، این ظرفیت افزایش یابد.
    ایران در نظر دارد با ١٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت پالایش نفت خام خود را تا چهار سال آینده به سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز برساند.
    براساس گزارش های وزارت نفت، از 9 پالایشگاه فعال در ایران فقط یک پالایشگاه، سودآوری قابل قبولی دارد و سایر پالایشگاه ها به ارتقا و بهبود عملکرد نیازمندند و بر این اساس، قرار است این پالایشگاه ها با مشارکت شرکت های اروپایی و آسیایی نوسازی شود.
    از آغاز امسال تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از 73 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که پیش بینی می شود تا پایان امسال به 72 میلیون لیتر کاهش یابد.
    اکنون ظرفیت تولید بنزین پایه در پالایشگاه های نفت کشور نزدیک به 60 میلیون لیتر در روز رسیده و با اصلاح بنزین پایه با تزریق نفتای سبک و مواد اکتان افزا، میزان نیاز به واردات نزدیک هفت میلیون لیتر در روز شده است.
    در صورت بهره برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین کشور با استاندارد یورو4 نزدیک به 12 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد. با راه اندازی مرحله نخست این طرح پالایشگاهی، ایران از واردات بنزین بی نیاز می شود.

    برچسب ها