عصر خودرو

اعطای تسهیلات کم‌بهره با هدف ارتقای بهره‌وری انرژی به صنایع

عصر بازار- سازمان بهره‌وری انرژی ایران از ارائه تسهیلات کم بهره به صنایع در قالب طرح یارانه سود تسهیلات به منظور ارتقای بهره‌وری و کاهش شدت مصرف انرژی خبر داده است.

اعطای تسهیلات کم‌بهره با هدف ارتقای بهره‌وری انرژی به صنایع
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیریت انرژی در دنیا به عنوان ابزاری است که کشورهای صنعتی از آن به عنوان منبع درآمد استفاده می‌کنند به طوری که در دنیا به انرژی مصرف نشده به عنوان یک منبع جدید انرژی محسوب می‌شود که مزایای زیادی همچون ایجاد اشتغال به دنبال دارد.

    بر همین اساس کارایی انرژی، مسائل زیست محیطی، امنیت جریان انرژی، قوانین و سیاست‌های تنبیهی و تشویقی، اشتغال و فرهنگسازی از مباحث مربوط به مدیریت انرژی در جهان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه مدیریت انرژی لازمه ورود به بازارهای جهانی و توسعه صنعتی است می توان گفت که اگر می‌خواهیم وارد سازمان تجارت جهانی (WTO) شویم،   باید استاندارهای زیست محیطی و مصرف انرژی را رعایت کنیم.

    در این زمینه حسن زربخش، مدیر دفتر آموزش و اطلاع رسانی سابا بر این باور است که  قوانین متعددی همچون بند ق ماده 12 قانون رفع موانع تولید، قانون اصلاح الگوی مصرف و غیره درخصوص مدیریت مصرف انرژی در کشور وجود دارد، اما با این حال همچنان خلأهای قانونی در این بخش احساس می‌شود.

    به گفته وی در نظر گرفتن معافیت مالیاتی به ازای انجام مدیریت مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری یکی از موضوعاتی است که حتماً باید در کشور به آن پرداخته شود تا با این کار ضمن ارتقای بهره‌وری در کشور از شدت مصرف انرژی کاسته شود.

    زربخش با تاکید بر اینکه باید قوانینی در نظر گرفته شود که از مبادی ورودی کشور جلوی واردات محصولات پر مصرف و راندمان پایین گرفته شود، گفت: هم اکنون کالاهای پر مصرف در بازار وجود دارد که پس از پیگیری‌های صورت گرفته قوانین و دستورالعمل‌هایی برای جمع‌آوری آن‌ها از بازار تدوین و اجرایی شد، درحالی که باید از مبادی ورودی کشور جلو واردات این محصولات گرفته شود.

    وی تصریح کرد: بر اساس ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف، صنایع باید معیارهای مصرف انرژی را رعایت کنند که در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.

    مدیر دفتر آموزش و اطلاع‌رسانی سابا یادآور شد: سازمان ملی استاندارد با استفاده از بازوهای اجرایی خود میزان مصرف انرژی واحدهای صنعتی را بررسی و ارزیابی می‌کند.

    وی از ارائه یارانه سود تسهیلات به صنایع به منظور ارتقای بهره‌وری خبر داد و گفت: کارخانجات و صنایعی که بخواهند بهره‌وری را در واحد خود افزایس دهند، از تسهیلات یارانه سود تسهیلات با بهره بسیار کم برخوردار می‌شوند.

    زربخش خاطرنشان کرد: از آغاز اجرای طرح یارانه سود تسهیلات تاکنون حدود 250 میلیارد ریال تسهیلات به صنایع اعطا شده است.

    برچسب ها