عصر خودرو

بررسی اوضاع بازار پتروشیمی؛

احتمال افزایش تقاضا برای مواد پلیمری قوت گرفت

عصر بازار: پیش بینی می شود با توجه به تغییرات قیمت نفت، ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش موجودی انبارها، تا نیمه شهریور ماه شاهد افزایش تقاضای مواد پلیمری در بورس کالا باشیم.

احتمال افزایش تقاضا برای مواد پلیمری قوت گرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته قیمت جدید محصولات پلیمری و شیمیایی (برای دوره زمانی دوم لغایت شانزدهم شهریورماه 94) در بورس کالای ایران اعلام شد. در این دوره به‌رغم افزایش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد (و نیز دلار مبادله‌ای)، کاهش شدید قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی موجب شد قیمت‌های این دوره (نسبت به دوره قبل)کاهش یابد. در این دوره قیمت محصولات استایرن بوتادین رابر، پلی‌استایرین‌های انبساطی، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی و پلی‌پروپیلن نساجی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که گروه محصولات پلی‌استایرین مقاوم 7240، پلی‌اتیلن ترفتالات بطرث و پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن کمترین کاهش قیمت را داشتند.

    این در حالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین مقدار خود در شش سال و نیم گذشته رسیده به‌طوری‌که قیمت نفت آمریکا به پایین‌تر از40 دلار رسید. این عامل در کنار گمانه‌زنی‌ها و تردیدها در مورد تداوم رشد اقتصادی چین و پیش‌بینی شیوع بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای صنعتی مهم‌ترین عوامل در کاهش قیمت جهانی محصولات پلیمری بودند.

    در این هفته مهم‌ترین خبر بازار محصولات پلیمری کاهش قیمت اتیلن به زیر سطح حمایتی880 دلار بود، به‌طوری‌که قیمت این محصول به 820 دلار رسید و این امر به پیش‌بینی‌ها برای کاهش بیشتر قیمت این محصول در بازارهای جهانی منجر شد. در این هفته 79،375 تن انواع محصولات پلیمری در قالب 118 محموله در بورس کالا عرضه شد که برای خرید آن 80،063 تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت 37،422 تن از آن دادوستد شد. به این ترتیب مقدار عرضه، حجم تقاضا و حجم معامله به ترتیب 8/19،8/13 و 3/23 درصد افزایش داشت. البته این چندمین بار است در هفته‌ای که قیمت‌های پایه کاهش داده شد، شاهد رشد حجم معاملات بودیم ولی به دلیل تداوم روند نزولی قیمت‌ها، متأسفانه در چند هفته بعد (تا اعلام قیمت پایه‌های جدید) بروز رکود معاملات محصولات پلیمری را مشاهده کردیم.

    به این ترتیب همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد با توجه به کاهش متمادی قیمت‌ها در چند ماه گذشته و تردید خریداران (به جهت انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها) اکثر فعالان بازار ترجیح دادند نظاره‌گر معاملات بوده و تنها احتیاج روزانه خود را تأمین کنند. به دنبال این امر و کاهش موجودی انبارها به‌نظر می‌رسد این سطوح قیمتی محصولات پلیمری برای بسیاری از خریداران جذاب بوده و همان‌گونه که عنوان شد حجم معاملات هفته گذشته نسبت به دو هفته گذشته از رشد مناسبی برخوردار بود.

    در این هفته 21 مجتمع تولیدی نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالای ایران اقدام کرده که در نهایت 17 شرکت توانستند بخشی از محصولات را عرضه کنند یا تمام آنها را به فروش برسانند.

    نگاهی به 10 محصول پرطرفدار این هفته نشان می‌دهد بعد از ماه‌ها یکی از انواع گرید‌های پلی‌وینیل‌کلراید (S70) توانست در این رده‌بندی جایگاهی داشته باشد. در ضمن هشت محصول جای گرفته در این رده‌بندی خارج از گونه (Off grade) بودند.

    با این تفاسیر با توجه به استقبال نسبتا مناسب از عرضه‌های هفته گذشته، رشد نسبی قیمت نفت و در نتیجه احتمال ثبات نسبی قیمت فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی، ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد، کاهش موجودی انبارها و... شاهد افزایش ملایم تقاضا برای خرید محصولات پلیمری تا نیمه ابتدایی شهریورماه باشیم.

    برچسب ها