عصر خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:

ابلاغیه وزیر صنعت برای شیوه محاسبه قیمت گندله پابرجاست

عصر بازار: دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: موضوع ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نسبتهای قیمتی زنجیره فولاد (گندله و آهن اسفنجی) به قوت خود باقی است و برخی از سایت ها نسبت به ترویج شایعه لغو آن اقدام کرده اند که این موضوع واقعیت ندارد.

ابلاغیه وزیر صنعت برای شیوه محاسبه قیمت گندله پابرجاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدرسول خلیفه‌سلطانی اظهار داشت: ابلاغیه تیرماه امسال وزیر صنعت، معدن وتجارت در خصوص نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد موجب می‌شود تا سودآوری در همه حلقه‌های زنجیره فولاد بطور متوازن تقسیم شود و بگونه‌ای نباشد که برخی بخش‌ها سودآوری بالا داشته باشند و برخی دیگر برای جلوگیری از زیان بیشتر مجبور به تعطیلی شوند.

    خلیفه‌سلطانی تصریح کرد: طی چند روز گذشته شایعاتی با موضوع لغو ابلاغیه وزیر یادشده در مورد نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در فضای مجازی منتشر شده که با پیگیری‌های این انجمن مشخص شد، موضوع صحت ندارد.

    او خاطرنشان ساخت: معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص نحوه محاسبه و مبنای کارشناسی ابلاغیه پرسش کرده‌اند که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال تهیه پاسخ برای این نامه است.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: ابلاغیه وزیر صنعت در خصوص موضوع مزبور لغو نشده، بلکه هیات مدیره این انجمن با همراهی کارخانجات فولادساز به دنبال اجرای سریعتر آن و ایجاد فضای عادلانه در زنجیره فولاد هستند.

    وزارت صنعت، معدن تجارت طی بخشنامه‌ای در تیرماه گذشته شیوه تعیین قیمت گندله و آهن اسفنجی را مشخص ساخت و براساس آن، حمایت از فولادسازان بخش خصوصی در کنار حمایت از فولادسازان بزرگ و عمده را از سیاست‌های جاری این وزارت‌خانه ذکر کرد.

    برپایه ابلاغیه مزبور به منظور متعادل‌سازی قیمت تمام شده آهن اسفنجی در جهت قیمت‌های جهانی و توزیع عادلانه سود در چرخه فولاد و با توجه به گزارش نهایی موسسه حسابرسی و خدمات مالی مورد تایید بورس، قیمت فروش گندله آهن(با خلوص) 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحد های فولادی کشور 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد.

    واحدهای فولادسازی دریافت کننده سهمیه نیز در صورت تولید آهن اسفنجی مازاد بر نیاز خود، اجازه صادرات محصول تولیدی از این محل را نداشته و باید آن را به واحدهای مصرف کننده داخلی و با قیمت 47 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان برای آهن اسفنجی با متوسط 91 درصد (خلوص) عرضه کنند.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر لزوم دخالت و حمایت دولت از صنعت فولاد در شرایط سخت فعلی اظهار داشت: عدم توازن در زنجیره فولاد در شرایط فعلی تا وقتی که ظرفیت تولید گندله و آهن اسفنجی و فولاد در کشور به تعادل نرسد، دخالت در تنظیم بازار و ایجاد مکانیزم‌های رقابتی با هدف جلوگیری از انحصار از وظایف دولت به شمار می‌رود.

    او افزود: انتظار می‌رود مسوولان دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی نیز همدل و همزبان با وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغیه یادشده حمایت کنند.

    برچسب ها