عصر خودرو

بهبود فضای کسب و کار چه می‌خواهد؟

عصر بازار- فضای اقتصاد ایران تقریبا برای حاکمیت مطلقه دولت در بخش های مختلف اقتصادی قرق شده است. در چنین شرایطی تمام گلوگاه های اقتصادی در اختیار بخش های وابسته به حوزه‌های حاکمیتی و دولتی قرار دارد و در این شرایط است که بخش خصوصی یا مردمی اقتصاد تماما به محاق فرو می رود.

بهبود فضای کسب و کار چه می‌خواهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، بیش از 200 سال است که قوه عاقله بشر و تجربه قرن ها زیست اجتماعی به این نتیجه رسیده است که دولت تاجر خوبی نیست و اقتصاد دولتی نیز یک مدل کاملا شکست خورده است. دولتها باید وظایف حاکمیتی، نظارتی و حمایتی خود را در چارچوبی قانونی و عادلانه انجام دهند و به جای توزیع رانت، مانع رانت خواری و کسب امتیازات ویژه در فضای اقتصاد ملی شوند.

    حل معضلات اساسی، قدیمی و ریشه ای اقتصاد ایران جزء با اصلاحات اساسی اقتصادی امکان پذیر نیست. بدیهی است که نقشه ء راه اقتصادی کشور توسط سیاستمداران تعیین می شود و اقتصاد ایران نیز بیشتر از آنکه نیازمند برنامه و تزریق پول باشد به اصلاحات نهادیِ برآمده از یک اجماع سیاسی نیازمند است.

    با یک مثال ساده می توان این مسئله را توضیح داد. بیکاری یک بلیه ء خانمان سوز در فضای 50 سال اخیر اقتصاد ایران است. تمام اقشار و طبقات مختلف ملت با این معضل اقتصادی مواجه و دولتها در حل آن در مانده اند. اما افزایش نرخ اشتغال و از طرفی کاهش نرخ بیکاری در فضای اقتصاد ملی یک راه حل ساده اقتصاد سیاسی دارد. شما برای ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و مولد برای جمعیت بیکار خود، در درجه نخست به " انگیزه " نیازمندید.

    صاحبان سرمایه و حتی خرده بورژواها برای به جریان انداختن سرمایه خود در بخش های مولد و کاربر و نه بخش های غیر مولد و سوداگرایانه نیازمند انگیزه اند. بلا شک آنچه که در ایجاد و تقویت این انگیزه نقش اساسی و ویژه دارد، محیط کسب و کار اقتصادی است. شاخص محیط کسب و کار آنقدر اهمیت دارد که نقطه شروع حل معضل بیکاری باشد و بهبود این شاخص اقتصادی نیز رسالت اصلی دولتهاست.

    نه تنها دولت بلکه حاکمیت نیز موظف است تا فضای کسب و کار اقتصادی را برای ورود صاحبان سرمایه و کار سامان داده و به مسئولیت قانونی خود عمل کند. کشور ما برای ایجاد هزاران فرصت شغلی نیاز به سرمایه دارد و آن عاملی که سرمایه های داخلی و خارجی را در اقتصاد ایران به جریان می اندازد، شفافیت اقتصادی برآمده از بهبود فضای کسب و کار است. بهبود فضای کسب و کار نیز یک مسئله دولتی صرف نمی تواند باشد و برای اشتغال زایی آن اجماع سیاسی و عزم حاکمیتی، حیاتی به نظر می رسد.

    عزم ملی برای توسعه همه جانبه کشور و رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله 1404 جمهوری اسلامی ایران به برنامه های فاقد ضمانت اجرایی، ایجاد سازمان و کارگروه و کارهای خارق العاده نیازی ندارد و آنچه که اقتصاد ایران به آن نیازمند است یک عزم ملی و حاکمیتی است تا انباشت معضلات اقتصادی به وضعیتی غیر قابل کنترل نیانجامد.

    نویسنده: سهیل مختاری-پژوهشگر اقتصادی
    برچسب ها