عصر خودرو

آثار مبهم نوسانات اقتصاد جهانی در بورس

آغاز ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس از ۳ ماه دیگر

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری رضوی معتقد است ورود به بورس از ۵ ماه دیگر می‌تواند به کسب سود در سال آینده منجر شود.

آغاز ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس از ۳ ماه دیگر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کمال خانزاده درباره وضعیت بورس اوراق بهادار گفت: تا پایان شهریور،‌ وضعیت بازار سرمایه، رشد آهسته دارد، اما سهامداران نباید انتظار جهش‌های بزرگ را داشته باشند. در حال حاضر مساله کمبود نقدینگی، بیش از هر عامل دیگری به این بازار آسیب می‌زند. اگر نقدینگی وارد بازار شود، ‌در یک بازه زمانی کوتاه سهام گروه‌های خودرویی و بانکی، بازدهی خوبی خواهند داشت.

    او افزود:‌ در حال حاضرگروه سهام پتروشیمی و پالایشگاهی به علت وابستگی به قیمت نفت، همچنین گروه‌های دیگری که به قیمت کالاهای اساسی حساس هستند،‌ با توجه نوسانات اقتصادجهانی، مبهم هستند و سرمایه گذاران برای ورود به این سهام تردید زیادی دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره رشد گروه‌های سهامی که سهم اندکی در بازار دارند، اما در شرایط رکودی بازار، ‌بازدهی های مثبت ناگهانی می‌دهند،‌اظهار کرد: علت رشد گرو‌هایی مثل گروه قند و شکر در هفته گذشته این است که این گروه‌ها سرمایه کمی دارند و با حجم نقدینگی کم شارژ می شوند. اما دلیل بنیادی برای رشد این سهام وجود ندارد و رشد آن‌ها ادامه‌دار نیست. در واقع من خوشبینی زیادی به این گروه‌ها ندارم.

    خانزاده درباره ورود سرمایه گذاران به بورس گفت:‌ تا 5 ماه آینده احتمال ایجاد خبری که بتواند بازار را تکان دهد،‌ بسیار کم است. اما بعد از آن سرمایه گذاری با دید کسب سود در سال آینده می تواند مثمر ثمر باشد. در این مدت سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند به جای حضور در بورس،‌ سرمایه‌ها را وارد بانک‌ها یا صندوق‌ها کنند که سود این مدت را هم دریافت کنند.

    مدیرعامل کارگزاری رضوی در ادامه گفت: مسیر ورود سرمایه گذار خارجی نیز به علت اجرایی نشدن توافق و پابرجا بودن مشکلات بانکی،‌ هنوز روان نشده‌است. اما پس از تصویب کنگره و ورود برجام به فاز اجرا،‌ ورود سرمایه گذاران کلان خارجیانجام می‌شود که حدود 2 تا 3 ماه دیگر زمان لازم دارد. لازم به ذکر است سرمایه گذاران کلان ترجیح می‌دهند وارد صنایعی مانند آی تی ،‌ پتروشیمی و پالایشگاهی شوند، زیرا پتانسیل رشد بالایی برای این صنایع متصور هستند.

    او افزود: سرمایه گذاران خارجی خرد نیز که با اخذ کد سهامداری وارد بورس ایران می‌شوند،‌ رفتاری شبیه سهامداران داخلی دارند و با توجه به اقبال و رونق صنایع اقدام به معامله می‌کنند.

    برچسب ها