عصر خودرو

در گفتگو با مدیر عامل چادرملو مطرح شد؛

چالش ها و فرصت های سنگ آهنی ها و فولادی ها

عصر بازار- در برنامه ششم توسعه دو هدف کلی «شناسایی منابع ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» در دستور کار قرار گرفته است.

چالش ها و فرصت های سنگ آهنی ها و فولادی ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمود نوریان، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان مطلب فوق درباره چشم انداز و چالش های گروه کانه های فلزی گفت: در برنامه ششم توسعه تا سال 1399 سهم ارزش افزوده بخش معدن از تولید ناخالص داخلی باید به 1.7 درصد برسد اما آمار های موجود نشان می دهد رقمی به مراتب کمتر است.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه رشد و توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد، گفت: نه تنها هرگز نگاه بخشی نگری به صنعت خود نداشتیم بلکه معتقدیم با رعایت کامل اصول زیست محیطی در صنعت و معدن می توان توسعه پایدار را تحقق بخشید.

    وی با بیان اینکه برای تقویت بخش معدن کشور به طور عام و معادن سنگ آهن به طور خاص راهی جز همفکری و همکاری تنگاتنگ بین دولت، مجلس و بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: وجود مشکلاتی نظیر بی­ توجهی به توسعه زیرساخت های مورد نیاز بخش معدن مانند قوانین مرتبط با اخذ بهره مالکانه، کمبود منابع مالی، نقص قوانین و بوروکراسی­ در مقابل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سالانه قیمت حامل های انرژی و حمل و نقل و نبود سیاست های حمایتی از فعالان معدنی و صنایع وابسته در برابر کاهش قیمت های جهانی، تحقق دورنمای توسعه ای این بخش از اقتصاد کشور را به طور جدی با چالش مواجه می کند.

    مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: رشد نامتوازن صنایع فولادی از دیگر چالش های توسعه این صنعت است که باید اصلاح شود، در حال حاضر بازار داخلی قادر به جذب 16 میلیون تن فولاد تولیدی نیست، حال با فرض تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 حجم تقاضای داخلی و خارجی برای این میزان تولید، محل سوال است.

    وی در این باره توضیح داد: بر اساس برآوردهای جمعیتی مرکز آمار، جمعیت ایران در سال 1404 به 85 میلیون نفر می رسد که اگر در بهترین شرایط سرانه مصرف فولاد در کشور به حدود 280 کیلوگرم برسد، میزان مصرف داخلی فولاد در سال 1404 به حدود 24 میلیون تن می رسد که این عدد فاصله بیش از دو برابری با تولید هدف گذاری شده دارد، پس چاره ای جز صادرات این محصول وجود ندارد بنابراین باید شرایط صادرات از هم اکنون فراهم شود.

    نوریان اضافه کرد: از سال گذشته پیش بینی های متعددی در مورد آینده سنگ آهن شده و هر کس شاخص هایی را برای کاهش یا افزایش قیمت سنگ آهن موثر می داند، اما آنچه که در قیمت سنگ آهن بیش از هر عامل دیگر تاثیر گذار است رفتار اقتصادی و سیاست های اتخاذ شده از سوی تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمده سنگ آهن جهان به ویژه کشورهای چین و استرالیا است.

    این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: در آغاز ماه می (ابتدای اردیبهشت) قیمت سنگ آهن به یکباره افزایش پیدا کرد و حتی از مرز 60 دلار نیز گذشت اما اکنون بار دیگر روند کاهشی پیدا کرد. این فراز و فرود بیشتر متاثر از رفتارهای این دو کشور به ویژه چین است.

    نوریان با بیان اینکه چین بزرگترین تولید کننده فولاد دنیاست، اظهار داشت: چین 44 درصد تولید فولاد جهان را در دست دارد و برای تامین نیاز سنگ آهن خود، هم تولید و هم واردات دارد. همچنین میزان اهمیت تقاضای سنگ آهن چین از آنجایی نمایان می شود که این کشور علاوه بر این که دومین تولید کننده سنگ آهن دنیاست، اولین وارد کننده این ماده اولیه مهم نیز به شمار می رود.

    مدیرعامل شرکت چادرملو با بیان اینکه بدون شک قوانین عرضه و تقاضا در این بازار حرف اول را می زند، اظهار داشت: پیش بینی قیمت سنگ آهن برای ماه ها و سال های پیش رو خیلی نمی تواند دقیق باشد، اما آنچه که مسلم است دو عامل کاهش هزینه تولید و افزایش مصرف می تواند این صنعت را سودآور کند.

    وی افزود: آمارها نشان می دهد تا حدود 10 سال آینده جمعیت شهرنشین جهان به بیش از  6 میلیارد نفر می رسد از طرفی همه کشورها بدنبال توسعه و رشد اقتصادی هستند و از آنجا که یکی از شاخص های توسعه همچنان میزان مصرف فولاد است می توان به آینده رو به رشد مصرف فولاد در جهان امیدوار بود .

    مدیر عامل شرکت صنعتی معدنی چادرملو تصریح کرد: تحلیل های رشد جمعیتی و برنامه های توسعه ای نشان می دهد تقاضای فولاد در سال 2025 با 64 درصد افزایش به 1506 میلیارد تن می رسد، همچنین از سال آینده میلادی با توجه به تصمیم دولت چین برای افزایش نیم درصدی رشد اقتصادی و حرکت های جدی داخلی برای فعالیت های عمرانی پیش بینی می شود، معادن سنگ آهن و واحد های فولاد سازی روزهای بهتری را داشته باشند.

    مدیر عامل چادرملو در پایان  تصریح کرد: نظرات متفاوتی در خصوص انتظار بازدهی بورس برای امسال ارائه می شود اما با در نظر گرفتن تمامی شاخص های اثرگذار از جمله کاهش نرخ سود بانکی، اثرات لغو تحریم‌ها، افزایش مناسبات و مشارکت‌های اقتصادی و تزریق منابع مالی ارزان قیمت به شرکت ها همچنین افزایش قیمت‌های جهانی و اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی،  سود بالای 20 درصد برای گروه معادن سنگ آهن و صنایع فولادی در بازار سرمایه پیش بینی می شود.

    برچسب ها