عصر خودرو

پیشنهاد دوست‌حسینی به صرافی‌ها

عصر بازار: عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن ارزیابی دستورالعمل بانک مرکزی برای تغییر میزان سرمایه صرافی‌ها، پیشنهاد کرد صرافی‌هایی که توان مالی ندارند می‌توانند در قالب شرکت‌های تضامنی، شریک‌های بیشتری برای فعالیت‌هایشان بپذیرند و با بالا بردن سرمایه و اعتبار، جایگاه خود را از دید مشتری افزایش دهند.

پیشنهاد دوست‌حسینی به صرافی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کاظم دوست حسینی با اشاره به دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تغییر وضعیت سقف سرمایه صرافی‌ها اظهار کرد: به طور کلی صرافی‌ها در مقایسه با بانک‌ها موضوع نسبت مالکانه برایشان کاربرد چندانی ندارد، چون رقم مالکیت صاحبان مبلغ نسبت به رقم بدهی برایشان قابل توجه نیست.

    وی با بیان اینکه عملکرد صرافی‌ها بستگی به روابط کارگزاری دارد، ادامه داد: ریسک صرافی که سرمایه پایین دارد به عهده‌ بانک مرکزی نیست بلکه این ریسک به عهده طرفی است که در داخل یا خارج از کشور با صرافی کار می‌کند، اساسا بانک مرکزی مسئولیت کمتری نسبت به صرافی‌ها در مقایسه با بانک‌ها دارد.

    مشاور بانک توسعه صادرات افزود: بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود به دنبال تقویت بنیه مالی صرافی‌هاست اما واقعیت این است که گردش کار صرافی ارتباط چندانی به رقم سرمایه ندارد. اقدام مناسبی که بانک مرکزی می‌توانست در این زمینه و در راستای بزرگ کردن صرافی‌ها انجام دهد تبدیل این صرافی‌ها به نوعی شرکت‌های سهامی است، صرافی‌های بزرگی که در خارج از کشور شعب داشته باشند.

    دوست حسینی اضافه کرد: این صرافی‌ها می‌توانند در قالب شرکت‌های تضامنی شریک‌های بیشتری را تشویق کنند تا در این صرافی‌ها سهام داشته باشند، واقعیت این است که اگر تمام صرافی‌ها سیاستی که بانک مرکزی ابلاغ کرده است را اجرا کنند اتفاق خیلی مثبتی در فعالیت صرافی‌ها نخواهد افتاد.

    این استاد دانشگاه درباره صرافی‌هایی که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، گفت: اگر صرافی باشد که بدون مجوز فعالیت می‌کند قطعا باید پلمب شود اما بخشنامه ای که‌ بانک مرکزی صادر کرده برای صرافی‌هایی است که مجوز بانک مرکزی را دارند اما رقم سرمایه‌شان به حد نصاب نرسیده است، صرافی‌هایی که چند سال فعالیت کرده‌اند و لازم است مجددا مجوز جدید بگیرند.

    دوست حسینی با بیان اینکه صرافی غیر مجاز به هیچ عنوان نباید اجازه فعالیت داشته باشد، ادامه داد: از سوی دیگر با یک بازار ارز و سکه غیر رسمی روبرو هستیم که در چارچوب صرافی کار نمی‌کند، کسانی که در این بازار فعالیت دارند نیاز به مجوز بانک مرکزی ندارند و کسانی که در کنار خیابان فعالیت دارند خودشان به نوعی صرافی غیر مجاز هستند که مطمئنا باید با این گروه برخور شود، چرا که آن‌ها تا اندازه زیادی می‌توانند در بازار سکه و ارز اخلال ایجاد کنند و با جوسازی‌هایشان رقم‌ها را بالا و پایین کنند.

    وی افزود: تهدید بانک مرکزی برای اجرای دستوالعمل جدید مربوط به این دسته نیست چون همیشه این گروه از صرافی‌ها در معرض تهدید بوده اند و همیشه تا اندازه با آن‌ها برخورد شده است اما موضوعی که در مصوبه جدید بانک مرکزی مطرح شده مربوط به صرافی‌هایی است که مجوز دارند اما مجوزشان را تمدید نکردند و حد نصاب سرمایه که مد نظر بانک مرکزی بوده است را رعایت نکرده‌اند.

    مشاور بانک توسعه صادرات با بیان راهکارها و پیشنهاداتی در این زمینه گفت: اگر صرافی‌ها بزرگ شوند به طور طبیعی می‌توانند اعتبار خود را بالا ببرند و از طرفی هم جایگاه شان از دیدگاه مردمی که با آن‌ها کار می‌کنند، بهبود می‌یابد.

    دوست حسینی ادامه داد: صرافی‌هایی که خودشان توان مالی ندارند ایرادی ندارد که چند شریک جدید بپذیرند و صرافی‌شان را هم به لحاظ اندازه، فضای کار، سرمایه و شعبی که در داخل و خارج از کشور دارند توسعه دهند؛ به گونه‌ای که نگاه داخلی و خارجی به آن‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو