عصر خودرو

تحلیلگران آمریکایی:

پیوستن ایران به توافق نفتی روسیه-عربستان بعید است

عصر بازار- خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از برخی تحلیلگران آمریکایی گزارش داد ، پیوستن ایران به توافق نفتی روسیه-عربستان سعودی بعید است.

پیوستن ایران به توافق نفتی روسیه-عربستان بعید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اسپوتنیک نوشت: به تازگی ایران اعلام کرده از هر اقدامی از جمله توافق روسیه و عربستان سعودی برای تثبیت بازار جهانی نفت حمایت می کند . اما کارشناسان آمریکایی می گویند، بعید است ایران به چنین توافقی بپیوندد زیرا امضای چنین توافقی مغایر با منافع ایران است.
    دوشنبه گذشته، روسیه و عربستان سعودی در مورد اقدام های مشترک و همکاری با دیگر تولیدکنندگان برای تثبیت بازار نفت به توافق رسیدند.
    اسپوتنیک افزود، واکنش حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران به این اقدام مثبت بود. وی گفت کشورش از هر اقدامی برای تثبیت قیمت ها در صورتی که این اقدام ها مبتنی بر سهمیه تولید عادلانه باشد، حمایت می کند.
    «کارلوس مک کانل» مدیر اجرایی دانشگاه رایس می گوید، ایران با ارسال چنین علایم متناقضی می خواهد جای مانور داشته باشد زیرا این توافق با منافع ایران سازگار نیست.
    وی افزود: ایران با حمایت رسمی غیرالزام آور (از هر اقدامی در جهت تثبیت بازار نفت) از یک تاکتیک سیاسی عادی استفاده می کند.
    «مایکل موری» معاون شرکت فرن اویل و مدیر اجرایی انجمن تهیه و ذخیره سازی کربن آمریکای شمالی نیز می گوید، در آینده، اتحاد میان روسیه و عربستان سعودی می تواند بسیار قدرتمند تر از توافق اعضای اوپک باشد زیرا مسکو و ریاض، تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان هستند.
     نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روزهای 26 تا 28 سپتامبر جاری (پنجم تا هفتم مهرماه 1395) در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می شود. احتمال می رود طرح فریز نفتی که حفظ سقف تولید نفت در سطح ژانویه 2016 است، دراین جلسه مطرح شود. این طرح در نشست 29 فروردین 1395 اعضای اوپک و غیراوپک در شهر دوحه قطر با بهانه عربستان برای پیوستن ایران به این طرح به شکست انجامید.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در دیداری که با محمد بارکیندو دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تهران داشت، گفت، ایران از هر تصمیم تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار حمایت می کند.
    وی قیمت نفت مورد علاقه بیشتر اعضای اوپک را بهای 50 تا 60 دلار برای سبد نفتی اوپک عنوان کرد.
    زنگنه نفت 55 دلاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این قیمت سبب می شود، تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمد زایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و همچنین رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند.
    وی مذاکرات اش را با بارکیندو خوب ارزیابی کرد و گفت: مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح شد.
    زنگنه پیش از این گفته بود ایران تا رسیدن سطح تولید نفت اش به سطح پیش از تحریم ها به طرح فریز نفتی نمی پیوندد.

    برچسب ها