عصر خودرو

همزمان با افزایش حوادث در پتروشیمی‌ها؛

ایران ۳.۷ میلیارد دلار پتروشیمی صادر کرد

عصر بازار- بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی و افزایش تولید خوراک، تبعات حوادث سریالی پتروشیمی‌ها را فعلا در سایه نگه داشته تا تولید و صادرات پتروشیمی ایران حدود ۱۰ درصد افزایش یابد.

ایران ۳.۷ میلیارد دلار پتروشیمی صادر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با وجود راه افتادن سریال‌های آتش‌سوزی در طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون که منجر به توقف تولیدهای متعدد در مجتمع‌های پتروشیمی شده اما در طول پنج ماهه نخست سال 95، ایران حدود سه میلیارد و 700 میلیون دلار انواع محصول پتروشیمی و پلیمری به بازار صادر کرده است.

    بر این اساس در طول پنج ماهه نخست امسال حدود هشت میلیون و 724 هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری به ارزش سه میلیارد و 700 میلیون دلار به بازار صادر شده است.

    از سوی دیگر مجموع تولید واقعی صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون با احتساب تولید چهار میلیون و 215 میلیون تنی در مرداد ماه، به بیش از 21 میلیون و 238 هزار تن رسیده است.

    یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران با وجود آتش سوزی و حوادث گسترده، افزایش تامین خوراک با توجه راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و بهره‌برداری از طرح‌های جدید همچون طرح‌های پتروشیمی مهاباد، لرستان، فاز دوم اتیلن کاویان و مرودشت شیراز بوده است.

    به عبارت دیگر با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید خوراک اتان، امکان تخصیص خوراک بیشتر به مجتمع پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تامین کننده اتیلن ایران و خط لوله اتیلن غرب فراهم شده و در ادامه این زنجیره خوراک بیشتری در اختیار پتروشیمی‌های ماهشهر، لرستان، مهاباد، ایلام و کرمانشاه قرار گرفته است.

    آمار ارائه شده از سوی مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد با توجه به افزایش تخصیص خوراک از ابتدای امسال تاکنون تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 10 درصد افزایش یافته است.

    از این میزان تولید، سهم مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر 7.1 میلیون تن، مجتمع های منطقه عسلویه بیش از 10 میلیون تن و سهم مجتمع‌های سایر مناطق کشور بیش از 4 میلیون تن بوده است.

    همچنین میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمیایی مناطق مختلف پتروشیمی تا پایان مرداد ماه در منطقه ماهشهرحدود دو میلیون و 351 هزار تن، منطقه عسلویه سه میلیون و 131 هزار تن، و سایر مناطق حدود یکهزار و 9 تن بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو