عصر خودرو

تحقق صادرات غیرنفتی ۱۳۰ میلیارد دلاری نیازمند رشد سالانه ۲۰ درصدی است

عصر بازار- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای دستیابی به صادرات غیرنفتی ۱۳۰ میلیارد دلاری در پایان برنامه ششم، نیاز است سالانه به طور متوسط ۲۰ درصد رشد صادراتی داشته باشیم.

تحقق صادرات غیرنفتی ۱۳۰ میلیارد دلاری نیازمند رشد سالانه ۲۰ درصدی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مجتبی خسروتاج روز شنبه در نشست منطقه ای استانداران، سفیران و نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای منتخب در تبریز اظهار کرد: صادارات 50 میلیارد دلاری کالای غیرنفتی و صادرات 15 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در سال جاری برنامه ریزی شده و برای دستیابی به صادرات 130 میلیارد دلاری کالاهای غیر نفتی تا پایان برنامه ششم، سالانه باید به طور متوسط 20 درصد رشد داشته باشیم.
    وی افزود: براساس آمار 5 ماهه گمرک های کشور، صادرات تنها 10 درصد رشد داشته و طبق برنامه 10 درصد از برنامه عقب هستیم.
    خسروتاج اضافه کرد: البته در حال حاضر برخی کشورهای همسایه بالای 200 میلیارد دلار صادرات دارند و ما اگر بتوانیم در پنج سال آینده به 130 میلیارد دلار برسیم، باز رقم قابل قبولی نیست.
    وی خاطرنشان کرد: البته این ارقام با توجه به ظرفیت های کشور هدف گذاری شده است.
    وی به حضور سفیران ایران در پنج کشور روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در نشست امروز اشاره کرد و گفت: در محدوده پنج کشور که در دور هم جمع شده ایم در سال گذشته و بر اساس آمار گمرکات، در بحث صادرات غیر نفتی دو میلیارد دلار به این کشورها صادرات داشتیم که رقم چندانی نیست.
    وی ادامه داد: اما این رقم در 4 ماه اول سال جاری به 900 میلیون دلار رسیده که پیش بینی می کنیم در پایان سال به سه میلیارد دلار برسد که نشان دهنده رشد 50 درصدی و رضایت بخش است، اما ظرفیت کشور برای صادرات به این کشورها بیش از اینهاست.
    خسروتاج گفت: برگزاری چنین نشست هایی به دلیل همفکری می تواند زمینه هم افزایی در زمینه صادرات را فراهم کند.
    وی به تاثیرگذاری و نقش آفرینی چهار عنصر در صادرات اشاره کرد و گفت:
    عنصر اول در زمینه توسعه صادراتی 'کالا' است و باید ظرفیت های این عنصر شناسایی و براساس نیازهای کشورهای همسایه تعریف شود.
    خسروتاج گفت: مقایسه تطبیقی در سازمان توسعه تجارت در این زمینه انجام شده و مشخص کرده ایم که نیازهای اولیه واردات کشورهای همسایه از جمله روسیه و ترکیه چیست.
    وی خاطرنشان کرد: نیازها همه سال تغییر می کند و اولویت ها عوض می شود از این رو همه باید در تشخیص ظرفیت های این بخش تلاش کنند.
    رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: مقصد کالا، عنصر دومی است که باید بر اساس آن طرف های تجاری تعریف شوند و تمامی دستگاه می توانند این اقدام را انجام و خریداران را تشخیص دهند.
    خسروتاج گفت: عنصر سوم شناسایی فعالان این صنعت است، زیرا که عده ای بازار را خراب می کنند و با تقلب اعتبار را از بین می برند و اگر قرار است فعالان تجاری به عنوان سفیران اقتصادی کشور در کشورهای خارج باشند، باید از سوی سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی پایش شوند و ایران باید از برند و نام و نشان مشخصی در عرصه تجارت برخوردار شود.
    وی از چگونگی صدور کالا و خدمات به عنوان عنصر چهارم و مهم در عرصه صادرات نام برد و گفت: زمانی که کالا، مقصد و فعال مشخص است باید نحوه مشخص شدن بستر مقرراتی انجام شود و متولی مذاکره کننده در باره تعرفه ها، ترانزیت و تسهیلات روادید مشخص شود.
    نشست 2 روزه منطقه ای استانداران، سفیران و نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای منتخب صبح شنبه در تبریز شروع به کار کرد.

    برچسب ها