عصر خودرو

اونس فلز زرد به محدوده ۱۳۳۰ دلار سقوط کرد;

انفجار هسته‌ای در بازارطلا

عصر بازار- اونس طلا که در میانه هفته گذشته تا میانه کانال ۱۳۰۰ دلار اوج گرفته بود، در نیمه دوم هفته، با سودگیری معامله‌گران روبه‌رو شد تا به محدوده‌های قیمتی پایین‌تر بازگردد. روز جمعه رشد دلار نیز فشار بر طلا را تشدید کرد، رشدی که ناشی از انتشار خبر آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی بود. ین ژاپن هم با دلیل یکسان رشد کرد. با این همه، احتمال تعویق انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، همچنان قدرت رشد کوتاه‌مدت را برای فلز زرد محفوظ نگه داشته است.

انفجار هسته‌ای در بازارطلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که روز سه‌شنبه با 22 دلار جهش،‌ بهای 1349 دلار یعنی بالاترین قیمت در 3 هفته پیش از آن را تجربه کرده بود، روز چهارشنبه با 4 دلار افت تا قیمت 1345 دلار پایین آمد، اما ادامه سودگیری معامله‌گران از قیمت‌های پیرامون مرز 1350 دلار، باعث افت بیشتر اونس تا قیمت 1338 دلار در روز پنج‌شنبه شد. اونس روز جمعه را با قیمت‌های بالاتری نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه آغاز کرد،‌ ولی به زودی دوباره روند کاهشی را در پیش گرفت. البته با ثبت قیمت‌های پایین تر، خریدها نیز افزایش می‌یافت. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1333 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته کاری کامل ماه سپتامبر رقم خورده باشد.

     

    شروع سودگیری

    افت 4 دلاری بهای اونس در سومین روز کاری هفته، واکنش معامله‌گران به قیمت نهایی روز سه‌شنبه بود. نقره نیز در این روز با سودگیری معامله‌گران بازار فلزات گرانبها تحت‌فشار قرار گرفت. با این همه قدرت فنی طلا در روز چهارشنبه چندان دست نخورد. با آنکه از روز سه‌شنبه و با پایان تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر، حجم معاملات افزایش یافته بود، بازارها در روز چهارشنبه در انتظار نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بودند. با داده‌های اخیر از اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو کاهش یافته و این امر به نفع طلا است. با این همه، چهارشنبه کتابی که فدرال رزرو به‌عنوان گزارش وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر کرد اعلام کرد که رشد اقتصاد ایالات‌متحده با سرعتی متوسط ادامه دارد. البته معامله‌گران واکنش چندانی به انتشار این کتاب نشان ندادند. آنها معتقد بودند که این گزارش، داده جدیدی در بر ندارد. با آنکه اونس طلا در این روز با افت مواجه شد، ادامه توجه معامله‌گران به ارقام بد شاخص مدیران خرید ISM آمریکا مشهود بود.

    تشدید روند

    مهم‌ترین عامل اثرگذار روز پنج‌شنبه نیز مانند روز چهارشنبه، سودگیری معامله‌گران بود. اما تشدید سودگیری باعث افت طلا به محدوده 1330 دلار در چهارمین روز کاری هفته شد. با این همه، حتی در این روز هم قدرت فنی فلز زرد مخدوش نشد. مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته برگزاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود،‌ ولی این نشست هم خبر جدیدی برای بازارها نداشت. بانک مرکزی اروپا در نشست هفته گذشته خود تغییری در سیاست پولی‌اش اعمال نکرد. این امر مورد انتظار بود. این بانک پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های تازه‌ای از اقتصاد قاره سبز را در همین روز منتشر کرد، ولی نه این داده‌ها و نه نشست خبری ماریو دراگی، رئیس این نهاد، اثری بر بازار نگذاشتند. روز پنج‌شنبه، رشد بهای نفت خام توانست فروش طلا را محدود کند، اما تقویت شاخص دلار به ضرر فلز زرد کار کرد.

     

    ادامه فشار

    اونس طلا روز جمعه را با قیمت 1339 دلار شروع کرد، اما دوباره تحت‌فشار قرار گرفت. روند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باعث شد اونس صبح جمعه بالاخره بخشی از قدرت فنی خود را از دست بدهد. همزمان رشد شاخص دلار نیز فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. در آخرین روز کاری هفته گذشته، روند افت قیمت ابتدا کند و آهسته بود، اما با شکسته شدن مرز حمایتی 1335 دلار، روند افت، شدت گرفت. البته قیمت‌های پایین تر، برخی از معامله‌گران را به امید کسب سود در قیمت‌های بالاتر، به خرید طلا تشویق می‌کرد. با پایان گرفتن هفته اول سپتامبر، بازارها بیش از پیش بر نشست آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو متمرکز خواهند شد. کمیته سیاست گذار بانک مرکزی آمریکا روزهای 20 و 21 سپتامبر نشستی را برگزار خواهد کرد که بیانیه پایانی آن می‌تواند بازارها را تکان دهد. با توجه به داده‌های اخیر احتمال افزایش نرخ‌های بهره در این نشست، دور از ذهن است،‌ ولی لحن بیانیه می‌تواند چشم‌انداز سیاست‌گذاری مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا را روشن‌تر کند.

    چشم‌انداز فدرال

    یک تحلیلگر باسابقه مسائل بازار طلا پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر نیز مانند نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و این مساله در نهایت موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، جرالد کلنته، تحلیلگر برجسته و باسابقه اقتصادی می‌گوید: «گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر شبیه گمانه‌زنی‌های نشست ژوئن است و به‌نظر من فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را افزایش نمی‌دهد. به‌نظر می‌رسد تاریخ تکرار خواهد شد و قیمت جهانی طلا این بار نیز با افزایش روبه‌رو می‌شود. باوجود اظهارات اخیر جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا، بعید به‌نظر می‌رسد که نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر افزایش یابد.»

    کلنته می‌افزاید: «فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش نخواهد داد و قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به نوسانات نرخ بهره آمریکا قرار خواهد داشت.» نظرسنجی جدید کیتکو نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر 18 درصد است و در این شرایط، این کارشناس پیش‌بینی می‌کند که اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش ندهد، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در هفته‌های آینده تا سطح 1400 دلار در هر اونس افزایش یابد.

    برچسب ها