عصر خودرو

با وجود تورم منفی ۷.۳ درصدی کالاهای صادراتی ایران;

صادرات کدام کالاها ارزنده‌تر شده است؟

عصر بازار- از میان ۱۵ گروه کالای صادراتی اصلی و یک گروه کالای اختصاصی، ۹ گروه کالایی در یک سال گذشته دارای تورم منفی بوده‌اند که نشان‌دهنده این است که درآمد صادرکنندگان آنها احتمالا با افت مواجه شده است. اما این گروه‌ها کدام‌اند؟

صادرات کدام کالاها ارزنده‌تر شده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی در گزارشی تورم کالاهای صادراتی تیرماه را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در تیرماه 95 به عدد 211 رسیده و نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش داشته. اما شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.3 درصد کاهش داشته است.

    محاسبات شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران، بر حسب ریال و برابری آن با نرخ ارز آزاد انجام می‌شود و در ماه مورد گزارش نسبت به ماه قبل، نرخ دلار معادل 0.9 درصد افزایش یافته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیشتری به ثبت رسیده، اما باز هم 9 گروه از کالاهای صادراتی با تورم منفی مواجه شده‌اند که این نشان می‌دهد ارزش صادراتی این کالاها در بازارهای جهانی افت کرده است.

    بر اساس این گزارش صنایع شیمیایی و صنایع وابسته بیشترین تورم منفی را تجربه کرده و افت ارزش صادراتی آن در یک سال گذشته 16 درصد است. بعد از آن کالاهای صادراتی فلزات معمولی و مصنوعات آن با تورم منفی 12.9 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. محصولات پتروشیمی و مواد پلاستیکی و کائوچو و مصنوعات آنها هم به ترتیب تورم منفی 12.6 و 12.4 درصد را تجربه کرده‌اند.

    وضعیت صنایع غذایی اما برعکس این گروه است. چون تورم صادراتی آن 10 درصد افزایش داشته و ارزش آنها در بازارهای جهانی بالاتر رفته است. چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و محصولات حیوانی هم با تورم 7.4 و 7.2 درصدی در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

    میزان افزایش ارزش ریالی کالاهای صادراتی ایران به تفکیک گروه‌های کالایی را در نمودار زیر ملاحظه می‌کنید.

    برچسب ها