عصر خودرو

گزارش تولید ۳.۶۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران به اوپک رفت

عصر بازار- در آستانه برگزاری نشست فریز نفتی، ایران در گزارشی به اوپک تولید نفت خود در ماه میلادی گذشته را ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و عربستان از کاهش ۴۰ هزار بشکه ای تولید نفت خود در این ماه خبر داد.

گزارش تولید ۳.۶۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران به اوپک رفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که رایزنی ها در درون اوپک در مورد طرح کاهش تولید برای تقویت قیمت ها ادامه دارد، عربستان به اوپک اعلام کرده که تولید نفتش در ماه اوت با 40 هزار بشکه کاهش به 10.63 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    به گفته یک منبع آگاه که به دلیل عدم انتشار رسمی این آمار نخواست نامش فاش شود گفت، این اعداد و ارقام به اوپک ارائه شده است. تولید نفت عربستان نسبت به 10.67 میلیون بشکه در روز ماه جولای که بیشترین رقم در تاریخ این کشور بود، کاهش یافته است.

    اوپک و روسیه پس از 2 سال پیگیری استراتژی تولید بی رویه به منظور حفاظت از سهم خود از بازار در برابر نفت شیل امریکا، تصمیم گرفته اند برای تثبیت بازار با یکدیگر همکاری کنند. آخرین تلاش آنها برای فریز تولید در ماه آوریل به دلیل اصرار عربستان بر لزوم مشارکت ایران در این طرح شکست خورد.

    انس الحاجی، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «مهمترین مسئله این است که آیا عربستان تولید خود را به سطح تولید قبل از فصل تابستان کاهش خواهد داد یا نه.» تولید نفت عربستان در ماه مارس، یعنی قبل از آغاز فصل گرما و افزایش تقاضای داخلی، روزانه 10.22 میلیون بشکه بود.

    ایران اصرار دارد که در صورتی آماده تصمیم گیری در مورد محدود کردن تولید خواهد بود که تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. به گفته محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، این رقم «اندکی» بیش از 4 میلیون بشکه در روز است.

    به گفته این منبع آگاه، ایران نیز به اوپک اعلام کرده است تولید نفت این کشور از 3.62 میلیون بشکه در ماه قبلی، به 3.63 میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسیده است که بر این اساس افزایش 10 هزار بشکه ای داشته است.

    این گزارش حاکی است، تولید نفت عراق نیز از 4.606 میلیون بشکه در ماه قبل به 4.638 میلیون بشکه در ماه اوت رسیده است.

    برچسب ها