عصر خودرو

وضعیت تالار شیشه‌ای در هفته گذشته;

افت ۲۴۵ واحدی شاخص کل بورس در ۵ روز کاری

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی هفته گذشته ۲۴۵ واحد افت کرد، در این مدت سهام آزاد شناور نیز ۵۰۴ واحد کاهش یافت.

افت ۲۴۵ واحدی شاخص کل بورس در ۵ روز کاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادارتهران در ابتدای هفته گذشته در تراز 77 هزار و 168 واحدی قرار داشت، اما این نماگر بازار در چهارشنبه 17 شهریور 1395 عدد 76 هزار و 742 واحد را نمایش داد. بنابراین در این پنج روز کاری بازار سرمایه ایران، دماسنج بازار سرمایه شاهد بیش از 425 واحد معادل 0.6 درصد، افت بود.

    همچنین شاخص آزاد شناور در این مدت از تراز 85 هزار و 899 واحدی تا عدد 85 هزار و 394 واحدی پایین رفت و بیش از 504 واحد افت را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز که در 10 شهریور در کانال 54 هزار و 263 واحدی قرار داشت تا رقم 53 هزار و 932 واحدی کاهش یافت و 331 واحد افت را به ثبت رساند.

    علاوه بر این شاخص بازار دوم در همین بازه زمانی از رقم 167 هزار و 210 واحدی به رقم 166 هزار و 473 واحدی رسید و با این حساب 737 واحد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افت کرد.

    می‌توان تا حدودی علت افت بازار در این مدت را پایان سالی مالی شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری دانست چرا که این شرکت‌ها در این مدت مشغول به تسویه اعتباری مشتریان خود هستند و این موضوع می‌تواند کفه عرضه را نسبت به تقاضا سنگین تر کند.

    تعدادی از کارشناسان بر این باورند که با آغاز مهر ماه و شروع پاییز بازار سرمایه نسبت به حال حاضر پر رونق تر خواهد شد، اما حتی این افراد خوش بین به معاملات پاییز نیز نگاه چندان مثبتی به کلیت معاملات بورس در ماه های نزدیک ندارند و بیشتر امیدواری شان به ماه های پایانی سال است.

    در این مدت صحبتی از دستکاری در شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار نیز شنیده می‌شد. البته این صحبت ها نه مختص این دوره زمانی است و نه یک بحث جدید. مدت هاست که کارشناسان بازار سرمایه که عمدتا سمت خاصی در تنه اصلی دولت ها و سازمان بورس ندارند، معتقدند که مسئولان با معاملات بلوکی در زمان های خاص سعی می‌کنند از افت بیشتر  شاخص کل جلوگیری کنند.

    در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 11340 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با  34 درصد افزایش یافته است. در این مدت تعداد 5802 میلیون سهم و حق تقدم در 223 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 45 درصد افزایش و هشت درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

    بر این اساس تعداد یک میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش 1354 میلیارد ریال معامله شد که 185 درصد و 194 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد 15 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 149 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    برچسب ها