عصر خودرو

کاهش نرخ بیکاری در گروه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت:بانکها در تسهیلات‌دهی به صنایع کوچک ومتوسط احتیاط می کنند،چون این تفکر که تسهیلاتی پرداختی برگشت ندارد،هنوز حاکم است.

کاهش نرخ بیکاری در گروه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، هادی حق شناس کارشناس اقتصادی گفت:درباره هدف گذاری نرخ بیکاری تک رقمی در برنامه ششم توسعه گفت:این هدف گذاری در برنامه های چهارم و پنجم هم انجام شد،اما این هدف محقق نشد، زیرا توجهی به بنگاههای کوچک و متوسط نشد.

    او افزود: در دولت آقای احمدی نژاد که طرح بنگاههای کوچک و زودبازده مطرح شد،به طور متوسط سالانه 20 یا حداکثر 30 هزار شغل ایجاد شد که این  رقم، عددی در اشتغالزایی محسوب نمی شود.بهترین عملکرد ایجاد اشتغال در دوران برنامه سوم اتفاق افتاد  که سالانه 700 هزار شغل ایجاد شد،زیرا در آن دوران صنایع کوچک و متوسط شکل گرفت.
    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 88 هزار بنگاه کوچک،متوسط و بزرگ در کشور وجود دارد،تصریح کرد: 92 درصد از این میزان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند که باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند.
    وی تاکید کرد: واقعیت این است که بنگاههای بزرگ کالای نهایی را تولید می کنند؛ مثلا خودروسازی.درحالی که پشت این صنعت بزرگ تولید کننده خودرو، صدها واحد کوچک قطعه ساز وجود دارد. اگر این واحدها تولید نکنند خودروساز نمی تواند خودرو تولید کند.
    حق شناس یادآور شد: یک واحد مسکن ظاهرا یک کالاست،اما برای تولید همین کالا لازم است 80 نوع صنعت دیگر به حرکت در بیاید تا این کالای نهایی تولید شود. لذا باید صنایع کوچک و متوسط مورد حمایت قرار بگیرند تا  چرخ صنایع بزرگ به حرکت درآید.
    مشاور رییس سازمان بنادر و کشتیرانی در ادامه با بیان اینکه توجه دولت باید صنایع کوچک و متوسط در قالب تسهیلات دهی باید باشد،عنوان کرد:  قالب این صنایع بدهکار بانکی هستند، بانکهای ما صنعت را در کشور بیچاره کرده اند چرا که بانکها وامهای عمده تسهیلاتشان را به واحدهای بزرگ می دهند.
    وی با بیان اینکه این تفکر در بانکداری ما وجود دارد که اگر به شرکت های کوچک تسهیلات بدهند، این پول برگشت ندارد،گفت:تا زمانی که بانکها خود در گیر تولید و شرکت داری باشند،توجهی به بنگاههای کوچک و متوسط نمی کنند در حالی که چرخ اقتصاد کشور برای خروج از رکود و ایجاد اشتغال را همین صنایع به حرکت در می آورند.

    برچسب ها