عصر خودرو

جهش ناگهانی طلای سیاه باعث افت دلار و صعود بورس شد

دوپینگ نفتی بازار داخلی

عصر بازار: پس از فروکش نسبی هیجانات مربوط به ضعف اقتصادی چین از اواسط هفته گذشته، مسیر نزولی بازارهای کالایی جهان متوقف شد. این موضوع در آخرین روزهای هفته، با ارائه آمار اقتصادی بسیار مناسب آمریکا (از جمله رشد اقتصادی ۷/ ۳ درصدی) تقویت شد؛ به‌طوری‌که نفت خام آمریکا در دو روز پایانی هفته گذشته با رشد ۱۶ درصدی مواجه شد و سایر کالاهای پایه را با خود همراه ساخت.

دوپینگ نفتی بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط، بورس تهران که بیش از 50 درصد شرکت‌های فعال در آن وابسته به کالاها هستند، با اقبال نسبی مواجه شدند. به این ترتیب، شاخص کل توانست رشد 38/ 0 درصدی را که در یک ماه اخیر بی‌سابقه بود، به ثبت برساند و در رقم 64 هزار و 451 واحدی ایستاد. از سوی دیگر، بازار ارز که هفته گذشته به دنبال ریزش قیمت جهانی کالاها و در نتیجه نگرانی از ضعف در سمت عرضه دلار (کاهش ارز ورودی به کشورمان) با افزایش تقاضا مواجه شده بود، به‌دنبال رسیدن قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای 50 دلار، شاهد کاهش این تقاضای هیجانی بود. بر این اساس، روز گذشته هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی مواجه و در قیمت 3380 تومان تثبیت شد. تحلیلگران معتقدند تغییر مسیر بازارهای داخلی تحت تاثیر دوپینگ نفتی حادث شده است. اتفاقی که پایداری یا ناپایداری آن را گذر زمان مشخص می‌کند.

    بازگشت همگام با بازار جهانی

     بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر بازگشت قیمت‌ها در بازار جهانی و رسیدن اکثر نمادها به سطوح حمایتی قوی شاهد رشد شاخص بود.

    رشد بازار جهانی شامگاه جمعه باعث تقویت انگیزه معامله‌گران در شروع بازار دیروز شد. در شامگاه جمعه بهای نفت تحت تاثیر رشد اقتصادی آمریکا و برخی تحولات در حوزه عرضه و تقاضا جهش چشمگیری کرد به گونه‌ای که بهای نفت خام وست تگزاس به 45دلار در هر بشکه رسید، بهای هر بشکه نفت برنت هم از 50دلار عبور کرد و در نشانه‌ای امیدوار‌کننده بهای هر تن مس نیز به 5هزار و 95دلار بالغ شد.
    در این شرایط دیروز بازار با صف‌های خرید به ویژه در نمادهای خودرویی و نماد تازه‌وارد بیمه کوثر شروع به کار کرد که این صف‌های خرید به کرات در طول بازار شاهد عرضه بودند که البته تمامی این فعل و انفعالات در بستر کم حجمی رخ داد که در نهایت به معامله 105میلیارد تومان سهام و اوراق بهادار در بورس منجر شد. این حجم کم البته تردیدها در مورد احتمال تداوم رشد دیروز را در بازار افزایش می‌دهد. دیروز شاخص در نهایت با رشد 38/ 0 درصدی معادل 245واحد به رقم 64هزار و 451واحد بالغ شد.

    در بازار دیروز در گروه بیمه‌ای، بیمه کوثر که روز چهارشنبه با 70میلیون سهم داد‌و‌ستد وارد تابلو شده بود در نرخ 5درصد مثبت با معامله 21میلیون سهم مواجه شد. این نماد با صف خرید به کار خود پایان داد.

    در گروه پتروشیمی دیروز معاون پتروشیمی وزارت نفت از زیان‌دهی و برنامه فروش زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در فیلیپین خبر داد. در گروه تصفیه نفت دیروز سهامداران پالایشگاهی با شوک ناشی از گزارش سه ماهه شرکت پالایش نفت بندرعباس مواجه شدند. بندرعباس که در سال 92سود سالانه‌ای بالغ بر 3هزار و100میلیارد تومان داشت در سال گذشته 690میلیارد تومان و در سه ماه نخست امسال تنها 54میلیارد تومان سود داشته است. در گروه حمل‌ونقل‌، مدیرعامل شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر از برنده شدن این مجموعه در یک مناقصه خبر داد.

    براساس اعلام حسین صاحبی شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر در مناقصه راهبری، تعمیر و نگهداری 6 فروند شناور جست‌وجو و نجات که از طرف اداره کل بنادر و دریا نوردی استان خوزستان برگزار شده بود، به‌عنوان برنده معرفی شد. در گروه قندی تنها نماد قند اصفهان با توجه به سهام شناور اندک دیروز شاهد صف خرید بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که امید زیادی برای تداوم آن وجود ندارد. ارزش معاملات دیروز در بورس و فرابورس نیز به رقم 202میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو