عصر خودرو

تالار شیشه‌ای

احتیاط خریداران در بازار سهام

عصر بازار- بورس تهران معاملات آخرین روز کاری هفته جاری را با رشد ۷۳ واحدی (معادل ۰۹/ ۰ درصد) شاخص کل به پایان رساند و با قرار گرفتن نماگر این بازار در سطح ۷۶ هزار و ۷۴۲ واحدی زیان این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به ۳/ ۴ درصد محدود شد.

احتیاط خریداران در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بیشترین رشد شاخص در روز گذشته تحت تاثیر معاملات مثبت در نمادهای «شبندر»، «رانفور»، «فاراک» و «خودرو» صورت گرفت. رشدی که در نتیجه برخی اخبار مثبت پیرامون سهام خودرویی‌ها در روز سه‌شنبه و همچنین ادامه خوش‌بینی‌ها درخصوص شرکت‌های پالایشی رخ داد. موضوعی که حکایت از رشد بازار بر مبنای اخبار دارد.

     

    ناامیدی سهامداران، مانع پویایی بازار

    علیرضا مستقل، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری تدبیرگران فردا رشد بازار در دو روز گذشته را تحت تاثیر دو عامل خواند و به «دنیای اقتصاد» گفت: به نظر می‌رسد افزایش جذابیت قیمت‌ها برای فعالان بازار سهام کمک کرده تا در این مدت شاهد رشد اندک شاخص بورس تهران باشیم. با‌وجود افزایش حجم معاملات نسبت به روزهای عادی بازار همچنان شاهد کم بودن میزان معاملات هستیم که نشان از عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار دارد. این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: بخشی از حجم معاملات بازار سهام به دادوستد صندوق‌های با درآمد ثابت مربوط می‌شود. در حال حاضر تنها یک صندوق «گنجینه آرمان» در حال خرید و فروش سهام در بازار سهام است اما با توجه به حجم بالای این صندوق‌ها و سرعت گرفتن فرآیند اعطای مجوز‌ها و فعالیت نهاد‌های جدید مالی، می‌توان انتظار داشت در آینده بر میزان معاملات افزوده شود.

    حسام حسینی، دیگر کارشناس بازار سهام نیز نوسانات را جز از ذات بازار سهام دانست و گفت: طبیعی بود که پس از ریزش‌های گذشته و تخلیه بخشی از فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها شاهد میل قیمت‌ها به بازگشت باشیم. این در حالی است که نمی‌توان رشد دو روز گذشته بورس تهران را شاخص محکمی برای تداوم رشد بازار دانست. وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بازار در حال حاضر در حالت سردرگمی قرار داشته و سهامداران نیز با ناامیدی از کسب سود از بازار فاصله گرفته‌اند. در عین حال بازار سهام به لحاظ بنیادی نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. موضوعی که ممکن است تا پایان سال جاری نیز تداوم پیدا کند. حجم پایین معاملات نیز دلیلی برای اثبات این مدعا است.

    توافق بزرگان نفتی و رشد پالایشی‌ها

    در روزهای اخیر بازار سهام شاهد قدرت‌نمایی بسیاری از نمادهای پالایشگاهی بود. موضوعی که به گفته کارشناسان تاحدودی با توافقات نفتی دو تولیدکننده بزرگ نفت خام دنیا مرتبط بوده و بازار را وارد یک فضای خوش‌بینی کرده است. هرچند در ادامه، شواهدی مبنی بر بی‌اثر بودن این تفاهم رویت شد و نوسانات بازار نفت را محدود کرد. گرچه برخی رشد نسبی قیمت نفت را عامل رونق نسبی قیمت‌ها در گروه پالایشی می‌دانند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صرف عامل رشد قیمت نفت نمی‌تواند وضعیت این گروه را با تغییر خاصی مواجه کند. بنابراین، پس از اصلاح قیمتی که طی مدت اخیر در نمادهای این گروه صورت گرفت، وزن‌دهی بالا به اخبار و بعضا شایعات مثبت عامل اصلی رشد این روزها در قیمت سهام گروه پالایشی است.

     

    رشد خودرویی‌ها با اخبار مثبت

    گروه خودرویی که در جریان معاملات روز سه‌شنبه به واسطه برخی اخبار مثبت در میان خودروسازان (امضای چند قرارداد جدید با خودروسازان خارجی) با رشد همراه شده بود، دیروز نیز به رشد خود ادامه داد؛ به‌طوری که در میان 28 نماد فعال حاضر در گروه خودرو و ساخت قطعات، تنها 4 نماد معاملات خود را با افت قیمت به پایان رساندند. این در حالی است که رشد قیمت‌ها با افزایش فشار فروش‌‌ها محدود شد و نمی‌توان انتظار ادامه صعودی پرشتاب را در این گروه داشت.

    اقبال بازار به کوچک‌تر‌های بورسی

    در شرایطی که بازار سهام در حال تجربه دوران رکودی است، معامله‌گران توجه ویژه‌ای به سهام کوچک‌تر و عمدتا تک‌نمادها نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد معامله‌گران خرد بازار با ناامیدی از کسب سودهای کلان به دنبال بازدهی‌های کوتاه‌مدت بوده و سرمایه‌گذاری روی نمادهای کوچک بازار را فرصتی برای نوسان‌گیری می‌دانند. این در حالی است که سابقه معاملاتی بورس نشان داده این شرکت‌ها تحت تاثیر فضای رکود سهام شرکت‌های بزرگ و فقدان گزینه سرمایه‌گذاری، صرفا با اخبار و شایعات رشد‌های چشمگیری را تجربه و پس از مدتی تحت تاثیر فشار فروش، زیان‌های سنگینی به سهامداران خود تحمیل می‌کنند.

     

    در بازار دیروز چه گذشت؟

    نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته به مدد نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، خدمات انفورماتیک، ماشین‌سازی اراک و ایران‌خودرو توانست با ثبت رشدی در حدود 73 واحد همراه شود. این در حالی است که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تاثیر 40 واحدی خود بیشترین فشار برای افت روی شاخص را داشت. همچنین در معاملات بازار دیروز حدود یک میلیارد سهم به ارزش 187 میلیارد تومان طی بیش از 51 نوبت معاملاتی دادوستد شدند. شاخص کل هم‌وزن نیز همگام با رشد شاخص کل بورس توانست رشد 71 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) را ثبت کند و به عدد 14هزار و 397 واحد برسد. بیشترین ارزش معاملات دیروز به ترتیب در نمادهای «خساپا» و «وپاسار» رخ داد و «شبندر» توانست بیشترین حجم معاملات بازار در این روز را به خود اختصاص دهد.

    برچسب ها