عصر خودرو

امیری خامکانی با اشاره به سفر دبیرکل اوپک به ایران؛

ایران همچنان از سیاستگذاران و بازیگران اصلی اوپک است

عصر بازار- نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر دبیرکل اوپک، نشان می‌دهد که ما همچنان از جایگاه ویژه خودمان در این سازمان برخوردار هستیم گفت: این سفر نشان دهنده آن است که ایران جایگاه خود را حفظ کرده و همچنان از سیاستگذاران و بازیگران اصلی اوپک است.

ایران همچنان از سیاستگذاران و بازیگران اصلی اوپک است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسین امیری خامکانی با اشاره به اینکه دبیر کل اوپک اولین سفر رسمی خود را به ایران داشته است گفت: ایران با بازگشت به بازار نفت جهان نشان داد که سریع و با قدرت توانسته وارد بازار شود و جایگاه خود را پس بگیرد. شاید بعضی از اعضای اوپک فکر نمی کردند ایران به زودی بتواند جایگاه خود را به دست آورد.

    وی افزود: به خاطر تحریم هایی که وجود داشت صادرات نفت ما کاهش یافته بود از طرفی اوپک هم با یک بی تعهدی و بی مقرراتی برخی از کشورها مواجه بود، زمانی هم که سقف تولید برداشته شد، اوپک را ضربه پذیر کرد، در این ایام با کاهش قیمت نفت، بی ثباتی بازار و به نوعی جنگ نفت مواجه بودیم و همه این موارد نزدیک بود این سازمان را دچار بحران کند.

    نماینده مردم زرند در مجلس تصریح کرد: ایران در این زمان تلاش بسیاری کرد تا اوپک به جای خودش برگردد و مشکلاتی هم که در تعیین دبیرکل وجود داشت تا حدودی برطرف شود. زیرا طی دو سه سال اخیر منافع خاص برخی از کشورها دنبال می شد و ایران هم تلاش داشت تا بحران دبیرکلی حل شود و در حال حاضر بارکیندو – دبیر کل اوپک – قبول دارد که با تلاش ایران دبیرکل شده است.

    نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سفر می تواند در راستای همگرایی بیشتر باشد گفت: قدرت چانه‌زنی و توانایی ایران در دیپلماسی نفتی و برگشت به بازار نفت، قطعاً در این امر موثر است زیرا در اوپک هر کشوری که منابع تولید و صادرات بیشتری داشته باشد از قدرت خاصی برخوردار است.

    امیری خامکانی یادآور شد: ما از بازیگران اصلی اوپک بودیم اما با وجود تحریم ها و کاهش سهم صادراتی تلاش‌های انجام شد که اوپک لطمه‌ای نبیند.

    وی در پایان اظهار کرد: حضور و سفر دبیرکل جدید اوپک به ایران نشان می دهد که ما جایگاه ویژه خودمان را حفظ کردیم هرچند برخی از کشورها در این سازمان با ما همکاری نداشتند اما این سفر نشان می دهد که ما همچنان از سیاستگذاران و بازیگران اصلی اوپک هستیم.

    برچسب ها