عصر خودرو

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران:

چرخه اقتصادی مسکن سرعت گرفته است

عصر بازار- محتشم با بیان اینکه صنعت ساختمان به تنهایی حدود ۱۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، افزود: از آنجا که تقریبا اکثر صنایع داخلی وابسته به ساختمان هستند، رشد این بخش، دیگر صنایع را هم بالا خواهد کشید.

چرخه اقتصادی مسکن سرعت گرفته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران از خروج تدریجی صنعت مسکن و  ساختمان از رکود خبر داد و گفت: در پنج ماه اخیر، هم در تعداد معاملات و هم در چرخه اقتصادی بخش مسکن شاهد رشد بوده ایم.

    حسن محتشم  گفت: رشد اخیر بعد از آن محقق شد که دولت تسهیلات قابل توجهی را به بخش مسکن تخصیص داد و باعث شد طیف تازه ای از متقاضیان و مخاطبین این بخش بتوانند از این شرایط استفاده و برای تهیه مسکن مورد نیاز خود اقدام کنند.

    وی ادامه داد: سال گذشته دولت اعلام کرد که به زوج های خانه اولی، در صورت سرمایه گذاری هرکدام 80 میلیون میلیون وام داده می شود، بنابراین آنها که آن زمان ثبت نام کردند، هم اکنون وارد چرخه تقاضا برای خرید مسکن شده اند.

    رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین گفت: از طریق گواهی اوراق سپرده بانک مسکن روی متراژهای متوسط و قیمت های پایین، رشد قابل قبولی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر مبلغ و تعداد داشته ایم و طبیعتا این رونق نسبی ادامه پیدا می کند.

    محتشم با بیان اینکه صنعت ساختمان به تنهایی حدود 15 درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، افزود: از آنجا که تقریبا اکثر صنایع داخلی وابسته به ساختمان هستند، رشد این بخش، دیگر صنایع را هم بالا خواهد کشید.

    وی با بیان اینکه دولت در ابتدای فعالیت در سال 92 با تورم 40 درصدی مواجه بود و برای کاهش این رقم به کمتر از 10 درصد مجبور به اعمال سیاست های انقباضی شد، گفت: زمانی که دولت، حجم نقدینگی در گردش را در بازار کاهش داد طبیعتا در مسکن هم رکود ایجاد شد اما اخیرا دولت برای خروج از رکود، نرخ سود سپرده ها را کاهش داد که با این اتفاق، بخشی از سپرده ها از بانک خارج می شود و به چرخه اقتصاد می آید.

    رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران پیش بینی کرد: بخش جذاب این سرمایه هایی که از بانک خارج می شود در مرحله اول،  بازار مسکن و ساختمان را هدف خواهد گرفت.

    وی در عین حال اظهار داشت: همه این اقدامات اگرچه لازم بوده اما کفایت نکرده است و دولت باید تصمیمات جدی تری بگیرد و  قبل از آنکه بخواهد به مسکن فکر کند، شرایط اقتصاد کلان را تغییر دهد. چرا که در غیر این صورت، به علت انباشت تقاضای مسکن، با افزایش جهشی قیمت ها در آینده مواجه خواهیم شد. 

    محتشم افزود: بر اساس طرح جامع وزارت راه و شهرسازی، اگر سالانه یک میلیون واحد ساخته شود، در 10 سال آینده به نقطه سر به سر می رسیم.

    رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به تاثیر عوامل مختلف بر رونق بازار مسکن گفت: دو راهکار وجود دارد که اگر همزمان دنبال شود، موفقیت در این بخش را تضمین خواهد کرد: نخست اینکه دولت، عرضه و تولید را تقویت کند. دوم اینکه به تقاضا کمک کند تا این ساخت و سازهایی  که انجام می شود، تقویت و بعد از آن مسکن های ساخته شده خریداری شود.

    وی افزود: زمانی که شرایط اقتصاد کلان بهبود یابد، حوزه مسکن هم به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی تحت تاثیر قرار می گیرد و ضمن افزایش قدرت خرید متقاضیان، حجم معاملات نیز رشد خواهد کرد.

    محتشم اطمینان داد: با بهبود چرخه اقتصادی، افزایش درآمد سرانه و رشد پس اندازهای متقاضیان مسکن، شاهد افزایش حجم معاملات خرید و فروش خواهیم بود.

    برچسب ها