عصر خودرو

وزیر اقتصاد افغانستان:

سالانه ۸ میلیارد دلار از ایران کالا به افغانستان صادر می‌شود

عصر بازار- «عبدالستار مراد» وزیر اقتصاد افغانستان با بیان اینکه کشورش سالانه به ارزش ۸ میلیارد دلار محصول از ایران واردات دارد، افزود: با توجه به این ارقام و صادرات ۴۵ میلیون دلاری افغانستان به ایران عدم توازن تجاری باید جبران شود.

سالانه ۸ میلیارد دلار از ایران کالا به افغانستان صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، چهارمین نمایشگاه افغانستان ــ ایران به همت «اتاق تجارت و صنایع افغانستان» و «رایزنی بازرگانی» سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با حضور «اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس جمهور ایران، «عبدالستار مراد» وزیر اقتصاد افغانستان، «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، تاجران و فعالان اقتصادی 2 کشور در سالن «قصر اورانوس» کابل برگزار شد.

    سخنرانان روابط تجاری بین 2 کشور را سبب گسترش روابط و دوستی آنها دانسته و تأکید کردند: اختلافات بین افغانستان و ایران باید کنار گذاشته شده و روابط آنها گسترش یابد.

    افغانستان سالانه به ارزش 8 میلیارد دلار از ایران کالا وارد می‌کند

    «عبدالستار مراد» وزیر اقتصاد افغانستان در این مراسم با تأکید بر اینکه ایران و افغانستان تاریخ مشترک دارند، گفت: عدم توازن تجاری بین 2 کشور سبب نابسامانی‌های تجاری شده است.

    مراد با ابراز اینکه افغانستان سالانه به ارزش 8 میلیارد دلار محصول از ایران واردات دارد، افزود: با توجه به این ارقام و صادرات 45 میلیون دلاری افغانستان به ایران عدم توازن تجاری را باید جبران شود.

    وی با اشاره به خط آهن «خواف - هرات» آن را یک دستاورد برای هر 2 کشور خواند و تصریح کرد: راه آهن خواف - تجارت را در منطقه رونق می‌دهد.

    وزیر اقتصاد افغانستان در پایان سخنان خود با بیان اینکه میزان تجارت بین ایران و افغانستان افزایش یابد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران که همواره در کنار افغانستان بوده، پس از این نیز باید با این کشور همکاری داشته باشد.

    عدم توازن تجاری سبب کاهش روابط خواهد شد

    در همین حال «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تأکید بر اینکه تعادل بین صادرات و واردات 2 کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: عدم توازن تجاری سبب کاهش روابط خواهد شد.

    بهرامی با ابراز اینکه در روابط تجاری، منافع هر 2 کشور تأمین شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران از بخش خصوصی در افغانستان حمایت می‌کند.

    وی تصریح کرد: کشور‌های منطقه از توسعه و رشد اقتصادی عقب مانده که در این حوزه نیازمند اراده مستحکم و توجه بیشتر هستیم.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تأکید بر اینکه اختلاف و رقابت بین ایران و افغانستان از بین برود، ابراز داشت: افغانستان دارای ذخایر و معادن زیادی است که با استفاده از ظرفیت‌ها، می‌توان از آن استفاده بهینه کرد.

    محمدرضا بهرامی همچنین گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها بین 2 کشور سبب گسترش روابط و دوستی دولت و ملت ایران و افغانستان می‌شود.

    ایران به صنعتی شدن افغانستان کمک می‌کند

    «اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس جمهور ایران نیز در این مراسم گفت: افغانستان در حوزه معدن در رتبه‌های اول جهانی قرار دارد، اما با وجود داشتن نیروی کار، نتوانسته از آن استفاده کند.

    ترکان با بیان اینکه ایران برای صنعتی شدن افغانستان کمک می‌کند، افزود: تاجران افغانستان باید در حوزه صنعت توجه کرده و ظرفیت‌های خود را در این مورد متمرکز کنند.

    وی در پایان سخنان خود با تأکید به گسترش روابط تجاری بین افغانستان و ایران اظهار داشت: موازنه تجاری 2 کشور اصلاح شود.

    راه آهن «خواف – هرات» و بندر «چابهار» دستاورد 2 کشور

    همچنین «محمد یونس مومند» معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان و سخنران دیگر این مراسم ایران را دومین کشوری خواند که محصولات افغانستانی به آن صادر می‌شود.

    مومند گفت: گشایش راه آهن هرات - خواف و بندر چابهار دستاورد خوبی برای 2 کشور است که می‌تواند در بخش‌های ترانزیتی و تجاری نتیجه مطلوبی دهد.

    وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه در آینده نمایشگاه‌های تولیدی در افغانستان برگزار می‌شود، تصریح کرد: تاکنون تمام نمایشگاه‌ها وارداتی بوده است.

    جزئیات چهارمین نمایشگاه افغانستان ــ ایران

    «سیدرضا صدرزاده» رئیس مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی ایران در این مراسم گفت: چهارمین نمایشگاه مشترک افغانستان ــ ایران برای مدت 4 روز در کابل برگزار می‌شود.

    صدرزاده افزود: در این نمایشگاه بیش از 100 غرفه به نمایش گذاشته شده که حدود 90 شرکت آن ایرانی و 10 شرکت آن افغانستانی است.

    وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه روابط تجاری زمینه‌ساز نزدیکی 2 کشور است، تصریح کرد: در این نمایشگاه مواد ساختمانی، غذایی، بهداشتی، پزشکی، بانکی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی به نمایش گذاشته شده است.

    برچسب ها