عصر خودرو

حجم معاملات و نوسان قیمت‌ها افزایش یافت

بازگشت غربی‌ها به بازار طلا

عصر بازار- ا آنکه احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا همچنان وجود دارد، داده‌های بد روز جمعه از بازار کار این کشور باعث شده روند طلا افزایشی شود. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت ۱۳۲۵ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با ۲ دلار رشد به بهای ۱۳۲۷ دلار رسید.

بازگشت غربی‌ها به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای ایالات‌متحده در این روز به مناسبت روز کارگر تعطیل بودند تا نوسان قیمت‌ها در نخستین روز کاری هفته جدید کمتر باشد. با این همه، روز سه‌شنبه با بازگشت معامله‌گران آمریکا و همچنین پایان سفرهای تابستانی بخش دیگری از معامله‌گران نیم‌کره‌غربی، حجم معاملات و نوسان بازار تشدید شد. اونس روز سه‌شنبه را با همان قیمت 1327 دلار آغاز کرد، اما خیلی زود به محدوده 1330 دلار رفت. با این همه، عوامل فشار نیز در دومین روز کاری هفته، بیکار نبودند. قیمتی که تا ساعت 7عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1340دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

    روز کم‌نوسان

    یکی از مهم‌ترین بازارهای طلا در جهان،‌ بازار نیویورک است و از این رو، تعطیلی این بازار حجم معاملات و نوسان‌های بازار را متاثر می‌کند. روز دوشنبه، اونس طلا عمدتا در بازه 4دلاری 1324 تا 1328 دلار نوسان و در نهایت تنها 2 دلار رشد را تجربه کرد. این رشد بیشتر تحت‌تاثیر داده‌های روز جمعه دولت آمریکا بود. روز جمعه اعلام شد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست تنها 151 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار دست کم 175 هزار مورد بود. این داده باعث رشد طلا در روز جمعه و بعد روز دوشنبه شد. داده‌های بد از بازار کار آمریکا می‌تواند افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو را باز هم به تعویق بیندازد. این احتمال، شاخص دلار را در روزهای جمعه و دوشنبه تحت فشار قرار داد تا فشار روی فلز زرد کمتر شود. روز دوشنبه دو عامل مهم دیگر نیز بازار کالاها را تحت‌تاثیر قرار داد. از یکسو، هشدارهای داده شده از سوی شرکت‌کنندگان نشست گروه بیست در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، خرید طلا را تا حدی افزایش داد؛ اما از آن سو، بیشترین رشد روزانه بازارهای سهام در یک ماهه گذشته، بخشی از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها را خارج کرد. رشد اخیر بورس‌ها، به‌دلیل رشد قیمت نفت بوده است.

     

    پس از تعطیلات

    اونس طلا روز سه‌شنبه را با همان قیمت نهایی روز دوشنبه آغاز کرد، اما بعد شاهد افزایش نوسان‌ها شد. مهم‌ترین دلیل رشد روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه، افت شاخص دلار بود. این به آن معنا است که با وجود تاکید اخیر مقام‌های فدرال رزرو بر مناسب بودن شرایط برای افزایش نرخ‌های بهره، داده‌های گزارش اشتغال‌زایی ماه آگوست، حس بازار را تغییر داده است. دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که پیش از این فدرال رزرو را به پایین نگه داشتن نرخ بهره با هدف کمک به باراک اوباما متهم کرده بود، روز دوشنبه از بانک مرکزی آمریکا خواست تا نرخ بهره را تغییر دهد. با این همه، جنجال او نیز نتوانست حس فعلی معامله‌گران را تغییر دهد. ترامپ همچنین تاکید کرده است که فدرال رزرو با پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ بهره، اختلال زیادی در عملکرد اقتصاد آمریکا به‌وجود آورده است. اونس طلا در حالی صبح سه‌شنبه رشد کرد که بازارهای سهام آسیا با ادامه رشد خود، بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را جذب می‌کردند. در ادامه روز، بورس‌های اروپایی نیز همین مسیر را دنبال کردند.

    با وجود رشد روزهای جمعه، دوشنبه و صبح سه‌شنبه، تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» در صبح روز گذشته نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا برای ادامه روند صعودی در کوتاه‌مدت باید سطح مقاومتی 1350 دلاری را بشکند. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح مقاومتی مهم و حساس قیمت طلا در شرایط کنونی 1350 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، زمینه لازم برای افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا فراهم خواهد شد. بر اساس این گزارش، اگر طلا نتواند سطح مقاومتی 1350دلاری را بشکند این احتمال وجود دارد که تا سطح 1250 یا 1200 دلار در هر اونس کاهش یابد.

    برچسب ها