عصر خودرو

دلار دو نیمه متفاوت را پشت‌سر گذاشت

فیلتر فروش ارز به صرافی‌ها

عصر بازار- دلار که در ابتدای روز سه‌شنبه زیر مرز ۳ هزار و ۵۵۰تومان نوسان می‌کرد، در نیمه دوم روز در مسیر افزایشی قرار گرفت. نتیجه تغییر مسیر این ارز، افزایش ۴ تومانی نسبت به روز دوشنبه و ثبت قیمت ۳ هزار و ۵۵۴ تومان بود.

فیلتر فروش ارز به صرافی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد فعالان، فیلتر فروش ارز از سوی یکی از صرافی‌های بانکی دولتی خبری بود که معامله‌گران غیررسمی با جوسازی پیرامون آن، زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. به گفته حاضران در بازار، روز سه‌شنبه، اعلام شد که فقط صرافی‌های با مجوز جدید می‌توانند از شرکت یاد شده خرید نقدی اسکناس دلار داشته باشند و فروش ارز به صرافی‌های با مجوز نوع اول مقدور نیست.

    معامله‌گران غیررسمی خبر یاد شده را چنین مطرح کردند که بازارساز حوزه فروش ارز خود را محدود کرده است، حال آنکه برخی بازیگران با تجربه اعتقاد داشتند که این تاکتیک در جهت سامان‌بخشی و شفافیت بخشی بیشتر به معاملات ارزی است. در کنار جوسازی معامله‌گران پیرامون خبر فیلتر فروش ارز، افزایش نرخ حواله درهم و مقاومت فنی در میانه کانال 3 هزار و 500 تومان دیگر عواملی بودند که به رشد قیمت دلار کمک کردند. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز افزایش 3 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 119 هزار تومان رسید. در کنار افزایش قیمت دلار، صعود اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از محدوده هزار و 330 دلار دیگر عاملی بود که زمینه‌ساز افزایش قیمت شد.

     

    دومین مقاومت دلار

    روز سه‌شنبه، دلار برای دومین بار متوالی در برابر ماندن زیر مرز 3 هزار و 550 تومان مقاومت کرد. در حالی که روز دوشنبه با فشار عرضه، قیمت دلار تا نقطه 3 هزار و 545 تومان پایین رفته بود، در نهایت این ارز با قیمت 3 هزار و 550 تومان به کار خود پایان داد. این اتفاق در روز سه‌شنبه دوباره تکرار شد. در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 550 تومان آغاز کرد، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا نقطه 3 هزار و 547 تومان پایین رفت. با رسیدن دلار به این نقطه، بار دیگر مقاومت معامله‌گران ارزی بالا رفت، به‌طوری‌که در نهایت با قیمت 3 هزار و 554 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 4 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود و به روند کاهش این ارز در هفته جاری پایان داد. دلار از ابتدای هفته در مسیر کاهشی قرار گرفته و در مدت 3 روز، 14 تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

    به گفته فعالان، مقاومت معامله‌گران در برابر خروج از مرز 3 هزار و 550 تومان، انتظارات برخی معامله‌گران ارزی را افزایشی کرد. با این حال، بیشتر فعالان، افزایش قیمت دلار را ناشی از جوسازی معامله‌گران غیررسمی پیرامون خبر فیلتر فروش ارز به صرافی‌ها عنوان کردند. به گفته فعالان، از روز سه‌شنبه این شرکت مقرر کرد که تنها به صرافی‌هایی اسکناس دلار خواهد فروخت که خود را با دستورالعمل آخر تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها تطبیق داده باشند. بر این اساس، صرافی‌های نوع اول که مجوز آنها مربوط به دستوالعمل پیشین است، از سوی صرافی مذکور ارزی دریافت نخواهند کرد. همچنین روز سه‌شنبه، نرخ حواله درهم به میزان اندکی افزایش یافت تا این موضوع نیز به افزایش قیمت دلار کمک بیشتری کند. همسو با رشد قیمت در بازار آزاد، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز بالا رفت. در چهارمین روز هفته، دلار مبادله‌ای با 21 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 128 تومان و 9 ریال رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو