عصر خودرو

رئیس بانک مرکزی ژاپن:

سیاست‌های تسهیلی کاهش نخواهد یافت

عصر بازار- رئیس بانک مرکزی ژاپن اجرای طرح‌های جدید برای افزایش تورم در این کشور را رد نکرد. این در حالی است که بانک مرکزی در حال بررسی جامع سیاست‌های خود و میزان اثرگذاری آنهاست.

سیاست‌های تسهیلی کاهش نخواهد یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در سخنرانی روز دوشنبه خود در توکیو تاکید کرد: بازبینی سیاست‌های بانک مرکزی که در نشست 20 و 21 سپتامبر تکمیل می‌شود، موجب کاهش محرک‌های پولی نخواهد شد.

    کورودا در این کنفرانس اعلام کرد: «امکان تسهیلات پولی بیشتر در سه بعد کیفیت، کمیت و نرخ بهره وجود دارد و ایده‌های جدید دیگر نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.»

    پس از سخنرانی کورودا، ین در برابر دلار تقویت شد. هر دلار در معاملات امروز معادل 103.66 ین دادوستد شد.

    تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورنچوکین اعلام کرد: «مطمئنا امکان ارائه چهارمین اقدام تسهیلی از سوی بانک مرکزی وجود دارد،‌ چرا که کورودا همچنان اعلام می‌کند که سیاست‌های پولی هیچ محدودیتی ندارد. اما وقتی شما به واکنش بازار نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که بازارها احساس می‌کنند کورودا به مرزهای محدودیت‌ خود رسیده است.»

    با توجه به این شک و تردید، کورودا توضیح داد که چرا بانک‌ها باید حتی در صورت هزینه‌بر بودن اقداماتی را انجام دهند.  وی اعلام کرد که پایان دادن به کاهش قیمت‌ها مزایای زیادی برای ژاپن به همراه خواهد داشت.

    کورودا هشدار داد که برخی از سیاست‌های از نظر قانونی نمی‌توانند و نباید تصویب شوند.  یکی از این سیاست‌ها تعهد مستقیم اوراق قرضه دولتی و درآمدزایی از کسری بودجه است.

    اقتصاددانان پیشنهاد داده بودند که بانک مرکزی ژاپن  می‌تواند ارواق قرضه دولتی و شرکت‌های عمومی  تامین‌کننده مالی پروژه‌هایی نظیر راه‌آهن، نیروگاه‌ها را خریداری کند.

    کورودا اذعان کرد: سیاست نرخ بهره منفی بانک مرکزی ژاپن به سود موسسه‌های مالی ضربه زده ولی به وام‌دهی بانک‌ها آسیبی وارد نکرده است.

    برچسب ها