عصر خودرو

سایه تهدید افزایش قیمت نفت بر سر آسیا

عصر بازار- پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که افزایش تقاضا و کاهش تولید داخلی نفت در آسیا سبب آسیب پذیری واردکنندگان نفت این منطقه در برابر افزایش ناگهانی قیمت این کالا خواهد شد.

سایه تهدید افزایش قیمت نفت بر سر آسیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، افزایش تقاضا و کاهش تولید داخلی نفت در آسیا، آسیب پذیری این منطقه را در برابر اختلال در عرضه جهانی نفت و افزایش ناگهانی قیمت این کالا افزایش می‌دهد.

    سطح واردات خالص نفت آسیا در سال 2015 میلادی از مجموع نفت مصرفی در آمریکای شمالی بالاتر رفت و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در پی تصمیم تولیدکنندگان به کاهش عملیات اکتشاف و تولید به علت افت قیمت‌های نفت، افزایش بیشتری یابد. خطر سقوط شدید تولید میدان‌های نفتی آسیا در ده سال آینده نیز وجود دارد.

    به گفته تحلیلگران، فعالیت اکتشاف منابع انرژی در منطقه‌ای از آسیا که در کرانه اقیانوس آرام قرار داد، در یک سال گذشته تا حدی متوقف شده و این در حالی است که میدان‌های کشف شده اخیر بیشتر گازی بوده است.

    آژانس بین‌المللی انرژی در ماه اوت پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش واردات خالص نفت آسیا و رشد اخیر قیمت، صورتحساب واردات نفت کشورهای این منطقه در سال 2017 میلادی برای نخستین بار در سه سال اخیر به بیش از 500 میلیارد دلار خواهد رسید.

    یک تحلیلگر انرژی اعلام کرد: در صورت ادامه افزایش سطح تقاضای نفت و کاهش شدید تولید داخلی در آسیا، افزایش قیمت نفت این منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

    وی گفت: انتظار می‌رود سطح تقاضای روزانه نفت کشورهای حاشیه اقیانوس آرام در سال جاری و سال آینده میلادی 800 تا 900 هزار بشکه افزایش یابد؛ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تولید روزانه نفت این منطقه در این مقطع زمانی 240 تا 330 هزار بشکه کاهش یابد.

    مازاد تقاضا نسبت به تولید داخلی در آسیا در بازه زمانی 2010 تا 2016 میلادی با 30 درصد افزایش به مقدار حدودی 25 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در سال آینده میلادی یک میلیون و 100 هزار بشکه رشد یابد. افزایش سطح قیمت نفت ممکن است هزینه واردات را در مدت یک سال یک سوم افزایش دهد و به 566 میلیارد دلار برساند.

    فاتح بیرول، مدیر کل آژانس انرژی بین‌المللی گفت: ما شاهد کاهش سطح سرمایه‌گذاری‌های نفتی در دو سال متوالی (2015-2016 میلادی) بوده‌ایم؛ بازارهای جهانی نفت در آینده بسیار نزدیک با دشواری روبه‌رو خواهند شد.

    اگر اندونزی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آسیای جنوب شرقی، فعالیت‌ها و خدمات حفاری خود را افزایش ندهد با کاهش احتمالی 20-25 درصدی تولید نفت روبه‌رو خواهد شد.

    چین نیز به تازگی منابعی را که به این کشور نفت می فروشند افزایش داده است و به منظور کاهش وابستگی وارداتی خود به خاورمیانه، از کشورهایی مانند روسیه و آمریکای لاتین نفت خریداری می‌کند؛ اگرچه این کشور در حال ساخت ذخایر راهبردی است تا بتواند خود را از خطر افزایش ناگهانی قیمت نفت حفظ کند.

    به گفته تحلیلگران، آسیا بیش از نیمی از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه تأمین می‌کند و به شدت به تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس وابسته است.

    برچسب ها