عصر خودرو

خریداران جشن ارزانی گاز گرفتند;

سقوط آزاد قیمت گاز ادامه دارد

عصر بازار- سقوط قیمت‌ها در بازار گاز کماکان ادامه دارد و با توجه به وجود مازاد عرضه در بازار، خریدران با دیکته کردن شرایط خود به فروشندگان، جشن خرید ارزان گاز را در بازار راه انداخته‌اند.

سقوط آزاد قیمت گاز ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، سقوط قیمت گاز طبیعی و LNG در بازار ادامه دارد به طوری که با وجود تثبیت قیمت نفت خام اما بهای هر میلیون بی تی یو تک محموله گاز طبیعی در بازارهای اروپایی به کمترین میزان در طول دست کم یک دهه گذشته رسیده است.

    پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، کاهش معاملات، وجود گاز مازاد در بازار و عدم تحریک تقاضا در کشورهای بزرگ مصرف کننده همچون چین، ژاپن و کره جنوبی و در نهایت امتیازهای مختلف فروشندگان همچون قطر و روسیه به خریداران گاز به ویژه ژاپن و هند، روزگار بازارهای گاز را هر روز سیاه تر از روزهای گذشته کرده است.

    بحران کاهش قیمت در بازار گاز تا آنجا پیش رفته که هم اکنون خریداران برای فروشندگان شرایط قراردادی را تعیین می‌کنند و حتی امتیازهای مختلف صرفا به واسطه خرید گاز از کشورهای تولید و صادرکننده گاز دریافت می‌کنند و به نوعی این روزها جشن خریداران و مصرف کنندگان در بازار گاز راه افتاده است.

    بر این اساس بهای تک محموله گاز طبیعی در معاملات منتهی به 22 اوت سال جاری میلادی، در بازار آسیای شمال شرقی بدون تغییر باقی ماند و در محدوده 5 دلار و60 سنت به ازای هر میلیون بی تی یو داد و ستد شده است.

    بر خلاف بازار آسیا، در اروپا قیمت گاز در دو بازار مهم منطقه ای با کاهش همراه شد به طوری‌که در بازار اروپای جنوب غربی، بهای هر میلیون بی تی یو تک محموله گاز طبیعی با کاهشی 10 سنتی در محدوده چهار دلار و 50 سنت معامله شده است.

    در بازار NBP انگلیس هم قیمت هر میلیون بی تی یو تک محموله گاز طبیعی با کاهشی دو سنتی همراه شده و در محدوده سه دلار و 77 سنت به مشتریان عرضه شده است.

    در این بین در بازار هنری هاب آمریکا قیمت هر میلیون بی تی یو تک محموله گاز طبیعی با 4 سنت افزایش در محدوده دو دلار و 75 سنت عرضه شده است.

    در شرایط فعلی ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های جدید تولید LNG به مهمترین عامل تضعیف کننده قیمت گاز در بازار تبدیل شده به طوری‌که آمارهای منتشر شده نشان می دهد که تا سال 2020 میلادی دست کم ظرفیت عرضه LNG در جهان از مرز 385 میلیون تن عبور خواهد کرد.

    همزمان با افزایش عرضه‌ها، اما تاکنون اقدامی به منظور تحریک تقاضا در بازار گاز اتفاق نیافتاده است و صرفا در معاملات منتهی به 22 اوت سال 2016 میلادی صرفا یک شرکت ژاپنی مناقصه جدیدی برای خرید LNG ارائه کرده است.

    با توجه به روند عرضه و تقاضا در بازار، چنانچه تا سال 2023 میلادی اتفاقی برای افزایش مصرف و تقاضا در بازار گاز نیافتاد قطعا بازار دیگر نیازی به عرضه جدید LNG نخواهد داشت و این درحالی است که سه کشور آمریکا، قطر و استرالیا از بازیگران اصلی تولید و صادرات LNG تا سال 2030 میلادی خواهند بود.

    برچسب ها