عصر خودرو

مدیرعامل بورس انژی خبر داد؛

افزایش ۳۶۰ درصدی ارزش معاملات برق

وزارت نفت به دنبال مصوبات قانونی عرضه ریالی نفت در بورس انرژی

عصر بازار: مدیرعامل بورس انرژی با بیان این خبر گفت: افزایش ارزش معاملات در برخی حوزه ها بیشتر بوده به عنوان مثال در بازار برق ارزش معاملات در ۳ ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶۰ درصد رشد داشته که در مجموع هر دو تابلوی فیزیکی و برق ارزش معاملات به رشد ۱۶۰ درصدی طی این مدت رسیده است.

افزایش ۳۶۰ درصدی ارزش معاملات برق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در سه ماهه ابتدای سال 94 ارزش معاملات بورس انرژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در دو تابلوی مشتقه و فیزیکی 160 درصد رشد کرده است.

    سید علی حسینی به بیشترین مانع برای توسعه معاملات در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: بورس انرژی وارد معامله در سطحی شده که از سالهای دور به صورت سنتی توسط دولت و دستگاههای دولتی اداره می شده است، به عنوان مثال انحصار کامل معامله نفت خام، میعانات و 5 فرآورده نفتی - بنزین، نفت کوره، نفت سفید، نفت گاز و گاز مایع- پیش از این دست دولت بوده است.

    این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: تک تک این محصولات را باید وارد بازار کرد و این اقدامی صبورانه و زمان بر است تا یک یک این محصولات در بورس که یک فضای رقابتی و شفاف است، عرضه شود بدین ترتیب به تدریج جوابگوی اعتمادی که سهامدار به این بورس کرده اند، باشیم.

    حسینی در ادامه به اقدامات مثبتی که تا کنون برای شکستن این انحصار برداشته شده است، اشاره کرد و گفت: هم اکنون گاز مایع همه پالایشگاه ها در بورس انرژی پذیرش شده و هیچ ممانعتی برای عرضه گاز مایع پالایشگاه ها در بورس انرژی وجود ندارد، همچنین برنامه منسجمی برای ورود گاز مایع تولید شده در شرکتهای پالایش گاز نیز به بورس انرژی وجود دارد.

    مدیرعامل بورس انرژی خاطر نشان کرد: در سطح وزارت نیرو و وزارت نفت و شخص وزرای این دو وزارتخانه دغدغه توسعه بورس انرژی به دلیل محیط شفاف آن وجود دارد.

    وی با تأکید بر اینکه کار در بورس انرژی زمان بر است و باید برای آن حوصله به خرج داد اظهار داشت: برای انتشار اوراق سلف استاندارد نفت کوره یک سال و نیم وقت گذاشته شد تا عملیاتی و اجرا شود اما هم اکنون برای انتشار اوراق های بعدی به مراتب به زمان کمتری نیاز است.

    مدیرعامل بورس انرژی در بخش پایانی گفتگو با سنا به آخرین اقدامات برای معامله نفت خام در بورس انرژی پاسخ داد و گفت: معامله نفت خام، یک مصوبه نیاز دارد که به شرکت ملی نفت ایران امکان معامله و عرضه نفت خام به صورت ریالی را بدهد.

    وی افزود: با توجه به محدودیتهایی که در نقل و انتقال ارز وجود دارد یکی از روش هایی که برای معامله نفت خام وجود دارد، عرضه به شکل ریالی است که نیاز به مصوبات قانونی دارد که وزات نفت در حال پیگیری این مصوبات است و بلافاصله که وزارت نفت بتواند این مصوبات قانونی را کسب کند معامله نفت خام در بورس انرژی آغاز می شود.

    برچسب ها