عصر خودرو

ضرر ۵۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران در بازار اوراق قرضه

عصر بازار- سرمایه‌گذاران در بازار جهانی اوراق قرضه به دلیل ریزش بازده اوراق، با کاهش سود روبرو شده اند در حالیکه دولت‌ها از این وضعیت شکایتی ندارند.

ضرر ۵۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران در بازار اوراق قرضه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، موسسه اعتبارسنجی فیتچ در گزارشی اعلام کرد نسبت به نرخ بازدهی که در سال 2011 وجود داشت، سرمایه گذاران جهانی از 38 تریلیون دلار بدهی دولتی که هنوز پرداخت نشده اند، بیش از 500 میلیارد دلار درآمد سالانه از دست می دهند.

    طبق گزارش فیتچ، اجرای تدابیر محرک پولی از سوی بانکهای مرکزی، هزینه‌های استقراض را کاهش داده و موجب شده دولتهای منتشر کننده اوراق به جای سرمایه گذاران از جریان نقدینگی سود ببرند.

    با اینهمه استقراض کنندگان پس از اینکه موعد اوراق قرضه با نرخ سود بالاتر به پایان برسد و اوراق قرضه با بهره پایین‌تر منتشر شود، از وضعیت مذکور بهره بیشتری خواهند برد.

    بازده اوراق قرضه دولتی که رابطه معکوس با قیمتهای اوراق دارد، به دلیل اقدام بانکهای مرکزی اقتصادهای توسعه یافته به خرید اوراق قرضه با هدف حمایت از رشد اقتصادی، اُفت کرده است.

    این خریدها تقاضا برای اوراق قرضه دولتی را برانگیخته و بسیاری از کشورها را قادر ساخته اوراق قرضه فروخته و همزمان نرخهای بهره را که برای جذب سرمایه گذاران پرداخت می کنند، کاهش دهند.

    کشورهایی مانند آلمان و ژاپن در مزایده‌ها، اوراق قرضه با بازده منفی فروخته اند. در واقع سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه در یک محل مطمئن، برای این اوراق پول پرداخت کرده اند. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا هم در ژوییه به رکورد پایینی رسیده است.

    بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، نگرانیها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی باعث سرازیر شدن سرمایه‌ها به سوی دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه دولتی شده که مطمئن محسوب می‌شوند.

    طبق گزارش فیتچ، کاهش بازده اوراق قرضه به مرور زمان این پتانسیل را ایجاد می کند تا دولت ها برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی، به تدابیر محرک مالی متکی شوند اما نگرانیهایی در این زمینه برای دولتها وجود دارد. کاهش مستمر بازده اوراق قرضه ممکن است سطح بدهی دولتی را افزایش دهد و بدهی کلی آنها صعود کند.

    برچسب ها