عصر خودرو

پورابراهیمی خبر داد:

دومین دستور ویژه جهانگیری درباره سنگ آهنی ها

عصر بازار: محمدرضا پورابراهیمی، امروز اعلام کرد که طرح سوال از وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طرح آن در صحن علنی مجلس هفته گذشته به کمیسیون تحویل شد.

دومین دستور ویژه جهانگیری درباره سنگ آهنی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نایب رییس اول کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، ادامه داد: موضوع سوال از نعمت زاده این است که سالانه مابه التفاوت قیمت گذاری گندله و آهن اسفنجی معلوم نیست به کجا می رود؟ همچنین عدم توجه وزیر به دستور معاون اول رئیس جمهور در خصوص لغو بخشنامه کاهش 3 درصدی قیمت گندله، دیگر سوال مجلس است.

    وی افزود: به رغم وجود تفاوت قیمت آهن اسفنجی و گندله، قیمت نهایی آهن و فولاد که به دست مصرف کننده می رسد هیچ تفاوتی نمی کند و قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی نه تنها کمتر از قیمت های جهانی نیست بلکه حتی تعرفه واردات فولاد به گونه ای است که قیمت های داخلی 10 تا 15 درصد از قیمت های منطقه ای و قیمت فول بندرعباس بیشتر است.

    پورابراهیمی در ادامه آخرین وضعیت پرونده شکایت سنگ آهنی ها درباره کاهش دستوری قیمت گندله آهن را تشریح کرد و با اشاره به تداوم توقف نماد شرکت های تولید کننده سنگ آهن و فولاد به رغم دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور در خصوص لغو ابلاغیه کاهش قیمت گندله گفت: پیگیر اجرای دستور معاون اول رئیس جمهور و احقاق حقوق سهامداران هستیم.

    وی گفت: بعد از دستور ویژه توقف اجرای قیمت گذاری دستوری سنگ آهن در ماه گذشته، مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دستور جداگانه دیگری به وزارت صنعت،معدن و تجارت تکلیف کرده که چهارچوب قابل قبولی را برای تعیین قیمت سنگ آهن و رابطه فولادسازان و سنگ آهنی ها تهیه کند.

    به گفته نماینده کرمان، معاون اول رئیس جمهور در نامه ای خطاب به مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته که «باید اصولی بر نحوه قیمت گذاری سنگ آهن حاکم باشد که مورد قبول همه بنگاه ها در یک فرآیند تولید باشد. اگر محصول نهایی از هر گونه قیمت گذاری معاف است، برای محصولات میانی چنانچه امکان آزادسازی قیمت نیست،باید چهارچوب خوب و قابل قبولی تهیه شود.»

    عضو شورای عالی بورس در برابر این سوال که با دومین دستور معاون اول رئیس جمهور چه سرنوشتی در انتظار صنعت سنگ آهن خواهد بود، گفت: در حال حاضر مهمترین اتفاقی که در خصوص سنگ آهنی ها رخ داده این است که با نظر معاون اول رئیس جمهور اجرای بخشنامه کاهش 3 درصدی قیمت گندله و فروش این محصول معادل 20 درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان متوقف شده است و باید وزارت صنعت ،معدن و تجارت با پرهیز از جانبداری از صنعتی خاص به عنوان متولی امر نسبت به تعیین چهارچوب های لازم در خصوص نحوه قیمتگذاری سنگ آهن در کشور اقدام کند،اما وزیر صنعت هنوز نامه لغو بخشنامه مزبور را صادر نکرده است.

    وی گفت: خواست سهامداران و ذی نفعان صنعت سنگ آهن آزادسازی است، هم اکنون قیمت گندله آهن تحویلی چین در بندر عباس معادل 110 دلار است، یعنی اگر فولادساز داخلی بخواهد تازه با استفاده از ارز مبادله ای از سنگ آهن صادراتی استفاده نماید باید تنی 326 هزار تومان پول بپردازد که بر این اساس با محاسبه کرایه حمل و تخلیه و گمرکی 70 هزار تومان به ازای هر تن قیمت گندله در اردکان ٣٩٦ هزارتومان بر تن برای فولادی ها تمام می شود. بنابراین چه دلیلی دارد فولادسازان اصطلاحا جنسی را که هم اکنون نصف قیمت می خرند را بازهم ارزان تر بخرند. از طرفی دیگر ضریب تبدیل گندله به آهن اسفنجی ١.٤٥ است و قیمت آهن اسفنجی بابت فقط گندله ٥٧٤ هزارتومان بر تن است و بر مبنای قیمت شمش ١١٥۰ تومان بر کیلو،درصد قیمت آهن اسفنجی بابت فقط گندله نسبت به قیمت شمش ٥۰ درصد برآورد می شود. بر این اساس،چه دلیلی دارد که فولادسازان به جای کنترل هزینه های خود به ماده اولیه ارزان دسترسی پیدا کنند؟

    این نماینده مجلس با بیان این که دولت نباید به بهانه حمایت از یک صنعت خاص صنایع دیگر را با آسیب ها و مخاطرات جدی مواجه کند،خاطرنشان کرد: صنعت سنگ آهن ذی نفعان زیادی دارد، 200 هزار بازنشسته صنعت فولاد به طور مستقیم و غیر مستقیم سهامدار صنعت سنگ آهن هستند، از طرفی دیگر دارندگان سهام عدالت حدود نیمی از شرکت های سنگ آهنی را در اختیار دارند، ضمن این که مردم عادی هم در بورس با هدف حمایت از تولید سهام چند شرکت سنگ آهنی حاضر در بازار سرمایه را خریداری کرده اند. بنابراین خواست ما از وزرای دولت این است که وقتی پای بخشنامه یا ابلاغیه ای را امضا می کند توجه داشته باشند که این تصمیم به چه کسانی لطمه وارد می کند،چه پیامدهایی دارد و اساسا به نفع چه کسانی است!؟

    برچسب ها