عصر خودرو

معامله‌گران دوباره سردرگم شدند

خنثی‌سازی «جکسون هول» در بازار طلا

عصر بازار- اونس طلا که ماه هشتم میلادی را با ۳ درصد افت ارزش به پایان برد، ماه نهم را با رشد قابل توجه آغاز کرد. هفته کاری گذشته بازارهای جهانی، ۳ روز پایانی آگوست و دو روز نخست سپتامبر را شامل می‌شد.

خنثی‌سازی «جکسون هول» در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که قیمت 1309 دلاری روز چهارشنبه میزان افت ماه گذشته میلادی را روشن کرد، قیمت 1325 دلاری جمعه، میزان رشد هفتگی را به حدود 4/ 0 درصد رساند. این میزان رشد، اندک است اما در روزهای کاری پس از موضع‌گیری‌های مقام‌های بانکی آمریکا به نفع رشد نرخ‌های بهره، برای طلا غنیمت است. جمعه دو هفته پیش، رئیس فدرال‌رزرو گفت که احتمال افزایش نرخ‌های بهره تقویت شده است و معاون او حتی ماه سپتامبر را زمان مناسبی برای انقباض بیشتر پولی در آمریکا دانست. این موضع‌گیری‌ها که در متن و حاشیه نشست «جکسون هول» انجام شد، فشار قابل‌توجهی بر فلز زرد وارد کرد، اما همه مقام‌های بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده‌اند که تصمیم‌های آینده، مبتنی بر داده خواهند بود و از این رو گزارش جمعه هفته گذشته از بازار کار آمریکا می‌تواند افزایش نرخ‌های بهره در ایالات‌متحده را دوباره به تعویق بیندازد. روز جمعه، دولت آمریکا اعلام کرد که در ماه‌ آگوست تنها 151 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده و نرخ بیکاری روی 9/ 4 درصد مانده است. این داده‌ها باعث جهش 11 دلاری قیمت اونس طلا شدند.

    شروع خوب

    اونس در نخستین روز کاری هفته با 3 دلار رشد به قیمت 1323 دلار رسید. این در حالی بود که اونس در این روز تحت ادامه فشار عوامل جمعه دو هفته قبل تا بهای 1316 دلار که کف 5 هفته‌ای بود هم پایین رفته بود. روز دوشنبه دلار با رشد اندک خود فشار بر طلا را حفظ کرد، اما وقتی سطح حمایتی 1320 دلار شکسته شد، مقاومت طلا افزایش یافت و اونس به محدوده 1320 دلار بازگشت. تا پایان روز، همان مرز به‌عنوان سد مقابل افت عمل کرد. حجم معاملات نیز در این روز کم بود. بازار لندن که یکی از مهم‌ترین بازارهای طلای جهان است در این روز به‌دلیل تعطیلی ملی غیرفعال بود و در آمریکای شمالی هم بسیاری از معامله‌گران در تعطیلات تابستانی بودند. علاوه‌بر اینها، انتظار برای انتشار گزارش مهم اشتغالزایی آمریکا هم حجم معاملات را کمتر می‌کرد.

     

    سقوط نحس

    روز دوم، روز سقوط 13 دلاری و ثبت قیمت 1310 دلار برای اونس بود. اونس روز سه‌شنبه تحت فشار رشد دلار و بی‌توجهی معامله‌گران به روند کوتاه‌مدت بود. معامله‌گران موقعیتی یا درازمدت، کسانی که موقعیت معاملاتی خود را برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری نگه می‌دارند، بازار چهارشنبه را در دست داشتند. توجه به وضعیت درازمدت بازار به معنای توجه بیشتر به تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و به معنای احتمال تشدید فشار بر فلز زرد بود. این فشارها اونس را در سومین روز کاری هفته به کف دوماهه بردند. اتفاق مهم این روز شکسته شدن مرز دوم حمایتی روی قیمت 1315 دلار بود. یک موضع‌گیری مهم که روز سه‌شنبه و بعد چهارشنبه به نفع دلار و به ضرر طلا کار کرد، اظهارنظر تازه معاون یلن بود. استنلی فیشر روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که ایالات‌متحده به اشتغال کامل نزدیک می‌شود.

    آخر ماه هشتم

    اونس روز چهارشنبه، آخرین روز آگوست را با قیمت 1309 دلار به پایان برد تا افت ماه هشتم میلادی فلز زرد به حدود 3 درصد برسد. قیمت نهایی سومین روز کاری هفته گذشته کف دو ماهه تازه‌ای برای طلا بود. فشار فنی و کاهش حجم معاملات به‌دلیل تشدید انتظار برای انتشار گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه، دلایل ثبت این بها بودند. آنچه در بازار چهارشنبه خودنمایی می‌کرد، توجه دوباره معامله‌گران به ابهام موجود سیاستی بود. چهارشنبه، چارلز ایوانز، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو و از سیاست‌گذاران بانک مرکزی ایالات‌متحده گفت کاهش پیوسته رشد اقتصاد آمریکا وضعیتی را موجب شده که در آن نرخ‌های بهره باید پایین بماند. این اظهارنظر می‌توانست حامی طلا باشد، اما با توجه به موضع‌گیری‌های قبلی اعضای ارشد کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، فشار روی فلز زرد محفوظ ماند.

     

    رشد از کف

    ثبت قیمت 1309 دلار در روز چهارشنبه، باعث شد اونس روز بعد از آن شاهد افزایش خریدها و قیمت‌ها باشد. قیمت نهایی روز پنج‌شنبه، 1314 دلار بود. تصور عمده معامله‌گران در این روز این بود که گزارش اشتغال‌زایی ماه آگوست، ادامه بهبود وضعیت بازار کار آمریکا را نشان خواهد داد و فشار بر طلا تشدید خواهد شد. با این همه، افزایش خرید دسته‌ای از معامله‌گران به داد فلز زرد رسید. پایان موقعیت فروش در معاملات آتی هم مشهود بود. حتی در این شرایط هم کاهش انتظاری حجم معاملات مشخص بود.

    پایان غیرمنتظره

    بازارها روز جمعه را با نوسان‌های انتظاری پیرامون بهای 1312 دلار آغاز کردند. اونس تا ساعت 5 عصر جمعه به قیمت 1314 دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه آگوست منتشر شد. بر اساس این گزارش، آمریکا در این ماه 151 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار حداقل175هزار مورد بود. در برخی از برآوردها رقم 185 هزار مورد نیز پیش‌بینی شده بود. این به آن معنا بود که رقم اعلام شده بسیار بدتر از انتظار بود. داده بد دیگر نیز مربوط به نرخ بیکاری بود. در حالی که پیش‌بینی شده بود اشتغالزایی مناسب، نرخ بیکاری را به 8/ 4درصد برساند، نرخ بیکاری آمریکا روی 9/ 4درصد ماند. از این رو، به محض انتشار داده‌های این گزارش شاخص دلار سقوط و طلا جهش کرد. اونس طلا در آخرین روز کاری هفته گذشته تا قیمت 1331 دلار نیز بالا رفت اما در نهایت با تعدیل جهشی که ظرف چند دقیقه رخ داد، قیمت نهایی 1325 دلار رقم خورد.

    به این ترتیب، عوامل روز جمعه بر خلاف عوامل جمعه دو هفته پیش عمل کردند. اکنون که داده بد تازه‌ای از اقتصاد آمریکا منتشر شده، ابهام تازه‌ای درباره سیاست‌گذاری پولی فدرال‌رزرو دیده می‌شود. مقام‌های حامی انقباض بیشتر پولی در آمریکا همگی تاکید کرده بودند که افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری میلادی منوط به ادامه احیای اقتصاد آمریکا خواهد بود حالا باید منتظر ماند و دید که نگاه معامله‌گران به تناقض دو هفته گذشته چه خواهد بود. افزایش قیمت طلا در ابتدای هفته جدید، عجیب نخواهد بود، اما در میان مدت ممکن است فشار دوباره‌ای بر بازار طلا حاکم شود. 

    برچسب ها